تاریخ انتشار: شنبه, 17 دی 1401 ساعت 18:36

کشف ردیاب چینی در خودروی متعلق به دولت لندن؟!

روزنامه «آی» چاپ لندن در بحبوحه تنش‌ها در روابط میان انگلیس و چین، به نقل از یک منبع اطلاعاتی ناشناس، از کشف دستگاه ردیاب چینی در خودروی متعلق به دولت لندن خبر داد.

این روزنامه روز شنبه به نقل از منابع یادشده نوشت که حداقل یک سیم کارت که قادر به انتقال داده های موقعیت مکانی است در داخل قسمت مهر و موم شده از یک خودروی وارداتی از چین کشف شده است.

وی گفت: سیم‌کارت‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که تحرکات مقام دولتی را در یک دوره چند ماهه و چند ساله زیر نظر گرفته و یک تصویر غنی شده از فعالیت دولت ترسیم کند. وی این مساله را یک آسیب‌پذیری جدی توصیف کرد که به صورت پنهان دولت را تهدید می‌کند.

به نوشته روزنامه آی، خودروهای دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد دولت به طور دائم بازرسی می‌شوند اما قطعات خودروهای چینی به دلیل گارانتی و قراردادهای تجاری، بدون باز شدن نصب می شوند.

انتشار این خبر درحالی صورت می‌گیرد که روابط میان انگلیس و چین در سال‌های اخیر به واسطه فشارهای آمریکا تیره و تاریک شده است. از تصمیم ناگهانی انگلیس برای توقف همکاری با غول فناوری چین (هوآوی) در راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم و پروژه احداث رآکتور هسته‌ای تا دستگیری خبرنگار بنگاه سخن‌پراکنی لندن، همه و همه به تشدید تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است.

«ای‌ین دانکن اسمیت» رهبر پیشیین حزب محافظه کار که از چهره‌های دست راستی و طرفدار کاخ سفید بشمار می‌رود، خواستار به رسمیت شناختن چین به عنوان تهدیدی برای انگلیس شده است. او به روزنامه «آی» گفت: «من نمی‌دانم بریتانیا چقدر بیشتر باید درباره تهدیدی که چین برای همه ما ایجاد می‌کند بداند. مطمئناً زمان آن رسیده است که از چین به عنوان یک تهدید سیستمیک یاد کنیم.»

نخست وزیر انگلیس معتقد است که دوران موسوم به «عصر طلایی‌» انگلیس با چین به پایان رسیده است. «عصر طلایی» اصطلاحی بود که دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس برای توصیف روابط اقتصادی میان لندن و پکن به‌کار برد؛ اما ریشی سوناک ماه گذشته طی سخنانی چین را به اقتدارگرایی متهم کرد و هشدار داد اقدامات پکن چالشی حاد برای ارزش‌ها و منافع لندن است.

او همچنین نسبت به "جنگ سرد" از سوی چین هشدار داد و گفت که به استفاده از دیپلماسی و تعامل در معاملات خود با دولت چین ادامه خواهد داد.

در واکنش به این اظهارات، سفارت چین در لندن پاسخ داد که نخست وزیر انگلیس به فکر درمان طرز فکری استعماری خود باشد. این بیانیه با اشاره به ممانعت انگلیس از سرمایه گذاری شرکت های چینی در برخی پروژه های تجاری این کشور افزود: چنین رویه ای اصول بازار و قوانین تجارت بین المللی را آشکارا نقض می کند و به نفع کسی نیست. چین از بریتانیا می خواهد که تعصب خود را کنار گذاشته و به حقایق احترام بگذارد و از تهمت زدن به پکن و مداخله در امور داخلی چین دست بردارد. پیروی کورکورانه از مسیر ایالات متحده و ایجاد موانع عمدی برای توسعه روابط چین و بریتانیا، عاقلانه نیست.

منبع: ایرنا

212 نمایش

نظر دادن