تاریخ انتشار: یکشنبه, 11 دی 1401 ساعت 10:55

کلاهبرداری ۱۷ میلیاردی از ۸ ‌هزار نفر در اینستاگرام!

رئیس پلیس فتا استان البرز با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار حرفه‌ای در اینستاگرام گفت: متهم با ترفند دعانویسی و رمالی، در مدت حدود ۲ سال بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال از طعمه‌های خود کلاهبرداری کرده بود.

سرهنگ رسول جلیلیان اظهار داشت: در پی وصول پرونده‌ها و گزارشات متعدد کشوری به این پلیس پیرامون کلاهبرداری در قالب دعا نویسی، رمالی، سحر و جادو در شبکه اجتماعی اینستاگرام، موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از کارشناسان خبره پلیس فتا قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: رمالان اینترنتی با درج مطالبی همچون حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مشکلات مالی، دعا برای خوشبختی و خبر از آینده افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی نموده و به منظور جلب اعتماد کاربران اقدام به تبلیغ صفحات مجرمانه خود در صفحات اینستاگرامی افراد پرمخاطب و بلاگرهای معروف داخلی و خارجی می‌کرد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا در نهایت متهم با هویت معلوم شناسایی و دستگیر شد و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این شیاد اینترنتی در مدت حدود ۲ سال بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال با شیوه مذکور از کاربران کلاهبرداری کرده است.

رییس پلیس فتا استان البرز در ادامه از شبکه‌های‌اجتماعی اینستاگرام، تلگرام به عنوان بسترهای فعالیت این کلاهبرداران نام برد و به شهروندان توصیه کرد: از اعتماد نابجا به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی و افشای اطلاعات خانوادگی خودداری و برای حل مشکلات خود به مشاوران و متخصصان مجرب مراجعه کنند.

وی از ترویج مسائل خرافه در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از شگردهای این شیادان نام برد و گفت: کاربران باید با تقویت باورهای دینی و افزایش سواد سایبری، راه سوءاستفاده و سودجویی را از کلاهبرداران بگیرند.

این مقام سایبری خاطر نشان کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

222 نمایش

نظر دادن