تاریخ انتشار: شنبه, 26 آذر 1401 ساعت 23:00

واکنش اولیانوف به سفر هیأت فنی آژانس اتمی به ایران

نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که در صورت حذف عوامل تحریک‌آمیز از دستورکار شورای حکام آژانس، شانس دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات وجود دارد.

فارس نوشت: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس، در ارتباط با سفر آتی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (۱AEA) به ایران گفت: «ما از رایزنی‌های آتی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی در تهران استقبال می‌کنیم. در حقیقت این دیدارها برای نیمه دوم نوامبر برنامه‌ریزی شده بود اما ایالات متحده، آلمان و فرانسه که قطعنامه‌ای نابهنگام و غیرسازنده‌ای را در جریان جلسه ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف فشار به ایران ارائه کردند، موجب تأخیر در برگزاری این دیدارها شدند».

اولیانوف ادامه داد: «مقام‌های ایران تقریباً همانطور که پیش‌بینی می‌شد، واکنش نشان دادند و رایزنی‌ها (با آژانس) را به تعویق انداختند. جای خرسندی است که این توقف چندان طولانی نبود و هیچ‌کس انتظار پیشرفت در جریان نشست آتی را ندارد اما امیدوارم که این نشست، پیش نیازها برای بحث عمیق‌تر و اساسی‌تر را در راستای رسیدن به نزدیک‌ترین راه‌حل برای حل و فصل موضوعات باقیمانده مربوط به شناسایی ذرات اورنیوم با منشأ انسانی در شماری از نقاط در قلمرو ایران ایجاد کند».

نماینده روسیه در وین تصریح کرد: معتقدیم که اگر اراده سیاسی در هر دو طرف وجود داشته باشد، همه این مسائل کاملاً قابل حل است.

اولیانوف با اشاره به این موارد ادامه داد: «زمان آن رسیده است که این عوامل تحریک کننده از دستورکار شورای حکام و تماس‌های دوجانبه بین آژانس و ایران حذف شود. اگر بتوان این کار را به سرعت انجام داد، آن هنگام واقعاً می‌تواند تا حدودی همانطور که شما بیان می‌کنید، به سازنده بودن مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای کمک کند. امروز مذاکرات عملاً در بن‌بست قرار دارد اما شانس دستیابی به یک نتیجه مثبت وجود دارد».

197 نمایش

نظر دادن