تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 آذر 1401 ساعت 14:16

مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401

با این که در فرهنگ ایرانی، طلاق امری نکوهیده به‌شمار می‌آید، گاهی تنها راهکار بقای فرد در گروی طلاق  است. از این رو، افراد خواسته یا ناخواسته، باید مراحل سختی را طی کنند. البته در شهر های تهران و کرج آمار طلاق متاسفانه بسیار زیاد می باشد.
با این که در فرهنگ ایرانی، طلاق امری نکوهیده به‌شمار می‌آید، گاهی تنها راهکار بقای فرد در گروی طلاق  است. از این رو، افراد خواسته یا ناخواسته، باید مراحل سختی را طی کنند. البته در شهر های تهران و کرج آمار طلاق متاسفانه بسیار زیاد می باشد و از این رو باید در کنار یک وکیل طلاق در کرج با‌تجربه باشید، و در گذر از این معضل، با فشار روحی و جسمی کم‌تری همراه می‌شود. در این مقاله به بررسی مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 و نکات مرتبط با آن، خواهیم پرداخت.

مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401

آیا طلاق انواع مختلفی دارد؟

طلاق در حقیقت یک راه  قانونی برای پایان دادن به زندگی مشترکی است که دیگر امکان ادامه‌ی آن برای دو طرف وجود ندارد. قبل از این‌که مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است با انواع طلاق آشنا شویم. طلاق، بسته به این که درخواست کننده‌ی آن چه کسی باشد، به انواع زیر تقسیم می‌شود:

طلاق از طرف مرد

طلاق در فقه، یکی از حقوق مردان است و در حقیقت مردان با تقاضای طلاق از دادگاه، می‌توانند برای طلاق اقدام کنند.

طلاق از طرف زن

با این که طلاق در فقه یکی از حقوق مرد محسوب می‌شود ولی طبق قوانین فعلی، زنان می‌توانند به‌صورت شرعی،  طبق شرایطی، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق را داشته باشند.

طلاق توافقی

در طلاق توافقی طرفین، بنا به دلایل مختلف بر این نظر مشترک هستند که امکان ادامه‌ی زندگی به‌صورت مشترک برای آن‌ها وجود ندارد. به همین منظور در تمامی موارد مرتبط مانند تکالیف، دیون و تعهدات به‌نوعی به توافق می‌رسند.

طلاق رجعی

در قانون اسلام پس از این‌که زوج و زوجه از هم جدا شدند، تا مدت سه بار عادت ماهیانه (معمولاً سه ماه)، زن موظف است که عده را نگه دارد و با مردی دیگری پیمان زوجیت نبندد. در این زمان، مردی که اقدام به طلاق نموده است مي‌تواند مطابق با طلاق رجعي به زن خود بازگردد.

دقت كنيد كه اكثر طلاق‌ها رجعي خواهند بود مگر سه شرط زير وجود داشته باشد كه طلاق را مي‌تواند به طلاق بائن تبديل نمايد:

  • در صورت تقاضا‌ي طلاق از طرف مرد و صدور حكم طلاق در صورتي‌كه زن دوشيزه باشد. در این حالت نوع طلاق بائن غیرمدخوله خواهد بود. در این نوع از طلاق امکان پاک کردن نام زوج و زوجه از شناسنامه با نامه‌ی محضر و رای دادگاه، امکان‌پذیر است.
  • در صورت تقاضا‌ي طلاق از طرف مرد و صدور راي طلاق در صورتي‌كه زن يائسه باشد.
  • در صورت تقاضا‌ي طلاق از طرف زن و بخشيدن مال (مانند قسمتي يا تمام مهريه) و قبول بذل از طرف مرد يا دادگاه، طلاق خلعي است و طلاق خلعي، بائن خواهد بود. دقت كنيد كه در طلاق خلعي، زن مي‌تواند در طول زمان عده، با مراجعه به دفترخانه‌اي كه در آن صيغه‌ي طلاق جاري شده، به مابذل رجوع كند و مرد نيز مي‌تواند طلاق را بر هم زند.
  • در صورت طلاق توافقي، معمولاً در راي طلاق، طلاق خلعي ذكر مي‌شود كه همان‌طور كه ذكر شد، طلاق خلعي، بائن است.
  • در صورت طلاق پس از سه بار ازدواج و رجوع، طلاق بائن خواهد بود.

طلاق بائن

مطابق قوانين مرتبط با طلاق بائن، در دوره‌ي عده، مرد نمي‌تواند به زن خود رجوع كند و در صورتي‌كه چنين درخواستي دارد، بايد مجدداً نسبت به جاري نمودن عقد نكاح اقدام نمايد.

دلایل قابل قبول طلاق از طرف زن

قبل از پرداختن به مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401، لازم است که به بررسی دلایل قابل قبول طلاق از طرف زن بپردازیم.

طلاق زن به‌دلیل عسر و حرج

زمانی که طلاق زن به‌دلیل عسر و حرج مطرح می‌شود به این معنا است که زندگی مشترک برای زن بسیار سخت و مشقت‌بار شده است و اگرچه زوجه برای حفظ زندگی مشترک تلاش نموده اما به دلایل محکمه پسندی، امکان ادامه‌ی زندگی مشترک وجود ندارد.

در عقدنامه، شرایط 12‌گانه‌ای درج شده است که در صورت اثبات هر کدام از آن موارد، زن می‌تواند نسبت به طلاق یک طرفه اقدام نماید. این شروط 12‌گانه عبارتند از:

  • اعتیاد زوج به الکل و مواد مخدر که موجب آسیب به بنیان خانواده شود
  • سوء رفتار و سوء معاشرت زوج
  • مجنون بودن زوج
  • نابارور شدن زوجه به‌دلیل عقیم بودن زوج (برای مدت 5 سال و بیش‌تر)
  • ابتلاء زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج
  • اجتناب زوج از پرداخت نفقه (به‌مدت 6 ماه یا بیش‌تر)
  • ازدواج مجدد مرد بدون کسب اجازه از همسر یا در صورت کسب اجازه، عدم رعایت عدالت بین همسران
  • محکومیت زوج به حبس طولانی‌مدت (بیش‌تر از 5 سال) یا جرم‌های مغایر با شئون خانواده
  • اثبات ضرب و شتم مستدام زوجه
  • اشتغال زوج به مشاغل غیر عرف، غیرقانونی یا بر خلاف مصلحت خانواده
  • غیبت طولانی‌مدت زوج (رها کردن زندگی به‌مدت 6 ماه مستدام یا 9 ماه متناوب)

دقت کنید که اگر زوج مفقودالاثر شده باشد، در صورتی‌که زوجه سه بار با فاصله‌ی یک ماه، آگهی غیبت را در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر نماید و زوج یافت نشود، می‌تواند پس از گذشت یک سال به‌صورت یک طرفه اقدام به طلاق نماید.

در صورتی‌که زن بتواند مدارک اثبات کننده‌ی موارد بالا را تهیه نماید، می‌تواند به‌صورت یک‌طرفه به طلاق به‌دلیل عسر و حرج اقدام کند.

پرداخت نکردن نفقه توسط مرد چگونه از موارد عسر و حرج است؟

از جمله مواردی که در هنگام عقد نکاح، برای زن در نظر گرفته می‌شود، نفقه است. نفقه مطابق ماده‌ی 1107 قانون مدنی شامل «همه‌ی نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند مسکن، لباس، غذا، اثاثیه‌ی منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به‌واسطه‌ی نقصان یا مرض است».

از جمله لزوم نفقه برای زوجه، دائمی بودن عقد نکاج و تمکین کامل زوجه است. در صورتی‌که زوج بیش‌تر از 6 ماه، نفقه‌ی زوجه را پرداخت نکند، زن می‌تواند نسبت به طلاق اقدام نماید.

آیا خیانت توسط مرد می‌تواند دلیل مناسب عسر و حرج باشد؟

برخی از افراد پس از مشاهده‌ی خیانت همسر‌شان، به‌دنبال آگاهی یافتن از مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 هستند. نکته‌ای که باید در این مورد به آن توجه کنید این است که رابطه‌ی نامشروع مرد پس از ازدواج باید اثبات‌پذیر باشد.

به این معنی که اگر زوجه بتواند رابطه‌ی نامشروع زوج را به دادگاه اثبات کند، می‌تواند مطابق موارد عسر و حرج، در جهت طلاق یک‌طرفه اقدام نماید. در واقع باید به این موضوع نیز توجه کنید که معمولاً دادگاه خانواده به موضوع رابطه‌ی نامشروع رسیدگی نمی‌کند و مدارک اثبات کننده‌ی این موضوع به دادگاهی دیگر ارجاع و در نهایت حکم به دادگاه خانواده تحویل داده می‌شود.

طلاق زن به‌دلیل دارا بودن حق حضانت طلاق

یکی از راه‌هایی که مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 را آسان‌تر می‌کند، ثبت حق حضانت طلاق زوجه در دفاتر اسناد رسمی توسط زوج است. در این مورد دیگر لازم نیست که زن برای طلاق به‌دنبال دلیل باشد و در حقیقت حق طلاق یک‌طرفه را خواهد داشت و وکیل حضانت در کرج می تواند کمک بسیاری کند، لطفا همراه خود وکیل حضانت داشته باشید تا مشکلی در روند پرونده نداشته باشید.

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن در سال 1401

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن در سال 1401

قبل از پرداختن به موضوع مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 ابتدا لازم است درباره‌ی مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن صحبت نماییم. این مدارک عبارتند از:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • اصل عقدنامه ( در صورتی‌که اصل عقدنامه را در اختیار ندارید باید نسبت به دریافت رونوشت عقدنامه اقدام نمایید)
  • گواهی عدم بارداری
  • مدارک محکمه‌پسند برای دادگاه به‌منظور صدور حکم طلاق

مراحل دقیق طلاق از طرف زن در سال 1401

اگر بخواهیم به‌صورت جامع و کامل درباره‌ی مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 صحبت کنیم، می‌توانیم این مراحل را به‌صورت زیر بیان نماییم:

  • مراجعه‌ی زوجه به دفاتر خدمات قضایی یا دادگستری و ثبت درخواست طلاق ( دادخواست باید در شهر سکونت زوج تنظیم شود) با ارائه‌ی دلایل محکمه‌پسند
  • ارجاع درخواست طلاق به شعبه‌ی دادگاه
  • صدور ابلاغیه برای زوج و زوجه به‌منظور حضور در دادگاه
  • رسیدگی دادگاه به درخواست طلاق بر اساس مدارک و ادله‌ی موجود
  • صدور یا رد حکم طلاق ( در این مرحله امکان اعتراض وجود خواهد داشت)

دقت کنید که حضور وکیل در کلیه‌ی مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 می‌تواند در سرعت و تسهیل فرآیند، بسیار موثر باشد. از طرفی با حضور وکیل دیگر نیازی به حضور شما در دافتر خدمات قضائی نخواهد بود.

آیا درخواست طلاق توسط زن باردار امکان‌پذیر است؟

مراحل طلاق برای زن باردار مشابه همان مراحل طلاق از طرف زن در سال 1401 است که مورد بررسی قرار دادیم. در واقع درخواست طلاق زن باردار فقط در عده تفاوت ایجاد می‌نماید. از طرفی اگر طلاق توافقی صورت پذیرد، باید در زمینه‌ی ملاقات، حضانت فرزند و مسائل دیگر نیز توافق انجام شود. در سایر موارد زن باردار باید مشابه سایر زنان درخواست‌کننده‌ی طلاق، نسبت به ارائه‌ی مدارک و اثبات دلایل اقدام نماید.

کلام آخر

طلاق حتی اگر نجات‌دهنده باشد اما به تعبیری مانند جراحی عضوی از بدن می‌ماند. در روز‌هایی که به جز جدایی، هیچ راه دیگری وجود ندارد، مطمئناً هر گونه کشمکشی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از طرفی برای سرعت بخشیدن به روند کاری در مراجع قضایی، حضور یک وکیل باتجربه می‌تواند بسیار موثر باشد.

ما درک می‌کنیم که چه روز‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اید و به‌همین دلیل تمام تلاش‌مان این است که پس از تصمیم قطعی شما برای طلاق، کم‌ترین دشواری را متحمل شوید. وکالت تاپ با معرفی بهترین وکلای طلاق، در این مسیر همراه شما است.

منبع: وکالت تاپ

258 نمایش

نظر دادن