تاریخ انتشار: پنج شنبه, 26 آبان 1401 ساعت 18:00

اتهام‌پراکنی نماینده آمریکا علیه ایران در شورای حکام

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای ساختگی پادمانی و اتهام‌پراکنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، بر لزوم تصویب قطعنامه ضد ایرانی تاکید کرد.

ایرنا نوشت: لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با ایراد سخنانی ادعا کرد: ما به طور جدی نگران گزارش مدیرکل آژانس هستیم مبنی بر اینکه مسائل مهم پادمانی ایران حل نشده باقی مانده است. این موضوع باید به طور جدی همه اعضای شورا را نگران کند، زیرا ایران همچنان به درخواست‌های مکرر مدیرکل آژانس برای ارائه همکاری‌های اساسی لازم به منظور شفاف‌سازی و حل و فصل این مسائل باقی‌مانده بی‌اعتنایی می‌کند.

وی در ادامه اتهام‌پراکنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی شد: با توجه به این عدم همکاری، ایالات متحده در کنار فرانسه، آلمان و بریتانیا قطعنامه‌ای را ارائه کرده است که تاکید می‌کند شفاف‌سازی این مسائل نیازمند اقدامات خاص است و حل آن بر اساس ماده ۱۸ موافقتنامه جامع پادمان ایران «ضروری و فوری» هستند.

ادعای کشف ذرات اورانیوم سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده تاکید کرده است که آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار این سازمان قرار داده می‌شود، قضاوت و براساس آنها اعلام نظر کند.

با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که هفته پیش منتشر شد ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مدعی شده که پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی صورت نگرفته است.

این گزارش بهانه‌ای شد تا تروئیکا و آمریکا در ادامه اتهام‌پراکنی‌ها و اهرم‌سازی برای فشار در مذاکرات رفع تحریم‌ها، قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام پیشنهاد کنند.

سفیر آمریکا ادعا کرد: قطعنامه پیشنهادی درحالی ارائه می شود که تعامل آژانس با ایران در مورد این موضوعات برای نزدیک به چهار سال ادامه داشته است. متأسفانه در طول این مدت، سؤالات بیشتری مطرح شده است. به دلیل ناکامی ایران در همکاری با آژانس، مدیرکل بارها گزارش داده است که نمی تواند صحت یا کامل بودن اظهارات ایران را تایید کند و اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.
وی در ادامه تلاش‌ها برای بازکردن پرونده‌های بسته شده در برجام، مدعی شد: همه اعضای شورای حکام باید این مساله را عمیقاً نگران کننده بدانند.

370 نمایش

نظر دادن