تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 آبان 1401 ساعت 20:53

کانادا ۶ شخص و ۲ نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت خارجه کانادا امروز چهارشنبه اعلام کرد اسامی ۶ فرد و ۲ شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

 کانادا به پیروی از آمریکا شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد و صنایع هوایی قدس را در فهرست تحریم‌های ضدایرانی خود قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد افراد دخیل در «نقض حقوق بشر» و شرکت‌های فعال در عرضه پهپادهای ایران به روسیه را هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

این پنجمین بسته تحریمی است که دولت کانادا طی ماه‌های گذشته علیه ایران اعمال کرده است. در اقدام امروز ۶ فرد و دو شرکت در فهرست سیاه کانادا قرار گرفته‌اند.

کانادا از زمان آغاز اغتشاشات در ایران اقداماتی را در حمایت از آشوب‌ها انجام داده است. این کشور، از جمله روز چهارم مهرماه اعلام کرد ده‌ها فرد و نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

کانادا دولتی همسو با آمریکا است و در سال‌های گذشته از تحریم‌های آن کشور هم علیه ایران تبعیت کرده است. تحریم پلیس امنیت اخلاقی ایران، چند روز بعد از آن صورت گرفت که واشنگتن هم همین نهاد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

تحلیلگران دست‌کم بخشی از انگیزه‌های آمریکا را به مذاکرات وین مربوط می‌دانند. مطابق این تحلیل، واشنگتن در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند.

اتاوا مدعی شده شرکت صنایع هوایی شاهد تولیدکننده پهپادهایی است که نیروهای روسیه از آنها برای حمله به زیرساخت‌های شهری اوکراین استفاده می‌کنند. مطابق این ادعا، شرکت صنایع هوایی قدس نیز برای ارتش ایران و حزب‌الله پهپاد تولید می‌کنند.

وزیر خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کانادا برای استفاده از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد جهت پاسخ دادن به ستیزه‌جویی‌های ایران تردید به خود راه نخواهد داد.»

تکرار ادعای ارسال پهپاد ایران به روسیه در شرایطی صورت گرفته که مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی بارها در رد این ادعای تکراری اوکراین و متحدان غربی این کشور اعلام کرده‌اند که تهران پهپاد و موشکی به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل نداده و در تلاش برای توقف این جنگ از مجاری دیپلماتیک است.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر تصریح کرده است که «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

او حدود چند هفته پیش هم درباره ادعاهای مقام‌های اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ مهرماه همچنین تصریح کرد: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: «در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

قبل‌تر از آن، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.

245 نمایش

نظر دادن