تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 آبان 1401 ساعت 18:00

اردوغان: جنگ اوکراین هیچ برنده یا بازنده‌ای ندارد

رئیس جمهور ترکیه طی نشست خبری در اختتامیه اجلاس گروه ۲۰ درا ندونزی، درباره مسائل مختلفی از جمله انفجار در استانبول، جنگ اوکراین، روابط با آمریکا و تنش‌ها با یونان صحبت کرد.

فارس نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در نشست خبری بعد از پایان اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی حاضر شد و درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات سخنرانی کرد.

اردوغان در ابتدا به موضوع بمب‌گذاری و انفجار تروریستی در استانبول اشاره کرده و گفت: «ما از همه دوستان و متحدان خود انتظار داریم که صادقانه از مبارزه مشروع ترکیه علیه تروریسم حمایت کنند. کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید در رفتار خود تجدیدنظر کرده و از حمایت سازمان‌های تروریستی دست بردارند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره دست داشتن گروهک تروریستی «پ.ک.ک» توضیح داد: «احزاب حامی سازمان تروریستی پ.ک.ک به بهانه مبارزه با داعش نیز در هر قطره خونی که ریخته شده شریک هستند. ما با مردم کُرد مشکلی نداریم و غیرنظامیان کُرد را هدف قرار نمی‌دهیم».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «تحقیقات در مورد بمب‌گذاری تروریستی در استانبول ادامه دارد و ما از مبارزه با سازمان‌های تروریستی دست نخواهیم کشید. ما قاطعانه به اجرای راهبرد خود برای ریشه‌کن کردن تهدید تروریسم ادامه خواهیم داد. تروریست‌ها نمی‌توانند از پایان دردناکی که در انتظارشان است بگریزند، صرف نظر از هر کاری که انجام دهند و پشت هر طرفی که پنهان شوند. من مجدداً تأکید می‌کنم که هیچگونه تروریسمی در آینده کشور و منطقه ما وجود ندارد».

اردوغان درباره گفتگوها با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و موضوع خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» از آمریکا نیز خبر داد: «بایدن به من گفت که تحولات مثبتی در مورد پرونده این جنگنده‌ها وجود دارد».

وی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با گرسنگی روبه‌رو هستند، اظهار داشت: «مذاکرات ما در مورد توافق غلات ادامه دارد و فکر می‌کنم فعلا ادامه خواهد داشت و مشکلی وجود ندارد. ما در دیدار با [ولادیمیر] پوتین در مورد انتقال کود و آمونیاک از طریق توافق غلات صحبت خواهیم کرد و به دنبال تمدید قرارداد تا یک سال خواهیم بود».

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: «ما به دنبال این هستیم که رؤسای جمهور روسیه و اوکراین را در یک میز برای مذاکره گرد هم بیاوریم. هیچ برنده‌ای در جنگ اوکراین و هیچ بازنده‌ای در صلح وجود نخواهد داشت. ما متعهد به گفتگو برای توقف جنگ روسیه و اوکراین به منظور دستیابی به صلح هستیم».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، اردوغان درباره برخورد موشک به لهستان نیز تاکید کرد: «ما به بیانیه روسیه احترام می‌گذاریم، برای ما مهم است که مسکو بگوید ربطی به این اقدام ندارد».

وی همچنین با بیان اینکه هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی یونان را پاسخ می‌دهند، افزود: «یونان باید به همسایگان خود احترام بگذارد، موضع ترکیه را بداند و از اظهارات تحریک‌آمیز دست بردارد».

رئیس جمهور ترکیه پیش از این نیز با اعلام آمادگی این کشور برای کمک به پایان درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین، گفته بود آنکارا هر کاری برای جلوگیری از وقوع بحران غذایی فراگیر در جهان انجام خواهد داد

248 نمایش

نظر دادن