تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 آبان 1401 ساعت 09:46

دلسوزی برای زاهدان به روش ریگی!

لیدر اصلاح‌طلبان اخیراً با عده‌ای که گفته شده "علاقه‌مندان به مسائل سیستان‌وبلوچستان" بوده‌اند دیدار کرده است.

به گزارش شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، خاتمی در این جلسه اظهار کرده است:

"در حوادث اخیر نیز بر این استان و به‌خصوص بخش بلوچ آن ستم و جفای مضاعف رفت که لازم است هرچه زودتر مردم منطقه که هم رنج محرومیت و هم ستم اشرار را بیش از دیگران احساس و تحمل کرده‌اند مورد استمالت قرار گیرند و نیز آسیبی که به این مردم رسیده است تا آنجا که ممکن است جبران شود."

 

*دقت شود که آنچه که در چند اغتشاش زاهدان رخ داد؛ معرکه‌ای کاملا شیطنت‌آمیز بود که به گفته یکی از مقامات سپاه پاسداران عملا برای سقوط زاهدان طراحی شده بود.

معرکه‌ای که در وهله اول باید به فرماندهان و بانیان آن از جماعت سنی و شیعه در تهران و زاهدان توجه داشت.

فرماندهان و بانیانی که عده‌ای جوان فریب‌خورده را شوراندند و زمینه حضور مسلحین، فارین‌فایترها و اراذل و اوباش را فراهم کردند و به این واسطه عده‌ای هم کشته شدند.

فتنه‌انگیزی در صحبت‌های خاتمی نیز البته آشکار است.

چه اینکه سیستان و بلوچستان به‌ناگاه و فقط طی روزهای اخیر برای اصلاح‌طلبان مهم شده است و یک نگاه ساده حتی در مواضع چند سال اخیر چپ‌ها نشان می‌دهد که به زعم آنان اساسا جایی به نام سیستان و بلوچستان روی نقشه ایران وجود ندارد و اگر هم باشد مزاحم شمال تهران و خاستگاه گفتمانی اصلاح‌طلبان است!

از طرفی شاهدیم کسانی سنگ سیستان و بلوچستان را به سینه می‌زنند که گفتمانشان صراحتا مغایر با محرومیت‌زدایی و جهاد امنیتی است و عملا هیچ جای پایی در معرکه خدمت و جهاد در سیستان و بلوچستان ندارند.

مسئله قابل تأملی نیز در این میان وجود دارد که بیش از همه جوانان عزیز و نجیب سنّی باید متوجه آن باشند.

در طول هفته‌های اخیر ده‌ها نیروهای حافظ امنیت ایران و مردم شهید و مجروح شدند. سهم سیستان و بلوچستان از این قافله هم شهادت فرمانده اطلاعات سپاه استان و چند نیروی امنیتی دیگر بود که سهم بسزایی در حفظ امنیت مردم و منطقه داشتند و برای نجات مردم شهید شدند. اما ندیدیم و نشنیدیم که خاتمی دلی برای این شهدا بسوزاند!

فلذا نتیجه اینکه دلسوزی او برای مردم بلوچستان بخشی از یک نمایش است.

نمایشی که یک اپیزود آن سکوت و دیگری فریاد است. تا در انتهای نمایش مردم فریب بخورند و در پشت سر "نی‌نواز هاملین" پا به رودخانه‌ای عمیق بگذارند و غرق شوند.

خاتمی از ستم مضاعف به بلوچ‌ها سخن می‌گوید در حالی که این ستم بر همه رفته است و فارس و لر و ترک و بلوچ همگی از اغتشاشات اخیر آسیب دیدند.

یعنی جوانان بلوچ باید بدانند که منظور خاتمی در اینجا از ستم مضاعف همانست که عبدالمالک ریگی می‌گفت. ستمی برساخته و ذهنی و غیر قابل اثبات که قرار است به مثابه رایت ظلم برافراشته شود و قومی را علیه خدمتگزاران و هم‌خونان و برادران خود بشوراند.

بدون آنکه خدمات نظام به سیستان و بلوچستان را برشمارد، بدون آنکه بگوید در "بلوا" احتمال کشته شدن دوست و دشمن هست، بدون آنکه خطر فتنه‌انگیزی سنی و شیعه وابسته به خارج را تبیین کند و بدون آنکه از آسیب‌های اغتشاشات اخیر به تمام ایرانیان سخنی براند.

جوانان رشید بلوچ و مولوی‌های عزیز سنی باید بدانند که جز با نگاه بصیرتی و رویکرد عقلانی نمی‌توان دوست را از دشمن بازشناخت. و "دوست" هم کسی نیست که مردم را بشوراند و تشویق به ناامنی کند.

بلکه دوست آنست که همیشه در کنار مردم است،‌ برای امنیتشان شهید می‌دهد، آنها را از آشوب برحذر می‌دارد و نه فقط برای کشته‌های یک بلوای مسلحانه؛ بلکه در هر کجا که احساس کند مردم مشکلی دارند؛ پای کار است و غم از دلشان می‌زداید.

خاتمی و امثال او؛ فرمانده روزهای آشوب‌اند و یک سیستان امن و آرام و پیشرفته و خالی از محرومیت؛ برای آنها یک بازار کساد بیشتر نیست...

منبع: مشرق

201 نمایش

نظر دادن