تاریخ انتشار: جمعه, 20 آبان 1401 ساعت 18:33

جمهوری آذربایجان سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که امروز سفیر ایران را برای پیگیری چند مورد احضار کرده است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از وبگاه آذربایجان ۲۴، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز جمعه از احضار سفیر ایران در باکو خبر داد.

بر اساس اعلام این وبگاه، در این دیدار مراتب ناخرسندی باکو از موارد ادعایی «تبلیغات علیه جمهوری آذربایجان در رسانه‌ های ایرانی، کارزارهایی برای لکه‌ دار کردن باکو و سخنان تهدیدآمیز مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی ایران» به «سید عباس موسوی» سفیر ایران در جمهوری آذربایجان ابلاغ شد.

در دیدار مذکور، باکو موارد ادعایی خود را «مغایر روح روابط دو کشور» تلقی کرده و در ادامه مدعی شد که «ایجاد شرایط اسکان برای اتباع جمهوری آذربایجان در ایران که علیه مبانی ساختار قانون اساسی این کشور مرتکب جرم شده‌ اند، پذیرفتنی نیست و باید این افراد تحویل داده شوند».

اتهام زنی های باکو علیه تهران در حالی مطرح می شود که «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز در حاشیه نشست سازمان کشورهای ترک گفت: این سازمان باید مسائل امنیتی و حفظ هویت ملی هموطنان مقیم دیگر کشورها را در نظر بگیرد! کشور ما توجه ویژه‌ ای برای تامین حقوق، آزادی‌ ها و امنیت آذربایجانی‌ های مقیم کشورهای خارجی دارد. ما تلاش‌ خواهیم کرد که آنها به ایده‌ های آذربایجانی وفادار باشند و هرگز ارتباط خود را با سرزمین تاریخی خود از دست ندهند.

از سوی دیگر، در پی تداوم تبلیغات ضدایرانی و سیاه نمایی رسانه‌ ها و مقامات رسمی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر دیروز (پنجشنبه) سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این احضار، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اظهارات غیر دوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه‌های این کشور را به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و افزود، انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید.

سفیر جمهوری آذربایجان ضمن ابراز تأسف از وضعیت ایجاد شده، اعلام کرد مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را سریعاً به باکو منعکس خواهد کرد.

268 نمایش

نظر دادن