AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 آبان 1401 ساعت 11:07

اساتید دانشگاه: مماشات کافی است

اساتید دانشگاه‌ها در پی اتفاقات اخیر خواستار پایان دادن به مماشات و بازگرداندن دانشگاه به ریل اصلی خود شدند.

فارس نوشت: دانشگاه محل علم آموزی و سرشار از حس خوب آموختن و حرکت بر مرزهای دانش دنیاست، جایی که در آن نه تنها دانشجویان علم می‌آموزند بلکه در عرصه‌های فرهنگی هم سیقل می‌یابند اما این روزها فضای دانشگاه‌های کشور حال و روز همیشگیش را از دست داده و دیگر آن شور و حال در آن برقرار نیست.

جمعی از اساتید دانشگاه‌ها درباره اتفاقات اخیر خواستار پایان دادن به مماشات و برگزاری محور‌های گفت‌‌گویی در دانشگاه ها و پیگیری توسط نهادهای قضائی شدند.

* دانشگاه باید الگوی جامعه باشد
حسن مسلمی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره فضای این روزهای دانشگاه‌ها می‌گوید: دانشگاه همان‌طور که ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز اسمش پیداست محل علم‌آموزی، تحقیق، تدریس و یادگیری است و دانشگاهیان باید الگوی جامعه باشند، اما این روزها شاهد اتفاقاتی در دانشگاه هستیم که سبب تعجب جامعه شده است.

وی می‌‌افزاید: متاسفانه اغتشاشاتی که این روزها شاهد آن بودیم اصلا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شأن دانشگاه نیست، در روزهای گذشته روسای دانشگاه‌ها و مسوولان وزارت علوم  با برهم‌زنندگان آرامش دانشگاه مماشات کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که زمان مماشات گذشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: متاسفانه هر روز که می‌گذرد شاهد بداخلاقی‌ها و بددهنی‌های بیشتری در دانشگاه هستیم، این روزها شان دانشگاه رعایت نمی‌شود، شعارها و مباحثی مطرح می‌شود که خلاف شأن و قوانین دانشگاه است، اگر اعتراضی هست باید ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز روش خودشان اقدام شود البته دانشگاه هم باید جایگاهی برای اعتراض درنظر بگیرد.

مسلمی نائینی خاطرنشان می‌کند: روسای دانشگاه دارند مماشات انجام می‌دهند ولی الان دیگر زمان آن گذشته است و باید فکر اساسی کنند.

* با برهم زنندگان آرامش دانشگاه برخورد قاطع و قانونی شود
وی می‌افزاید: الان زمان برخورد قاطع است و دیگر نباید با ملایمت و مماشات پیش رفت، ما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر دانشگاه قانون داریم که اگر کسی مشکلی پیش آورد طبق قانون با وی برخورد شود و برای همه این اتفاقات قانون وجود دارد، مسوولان چرا از قانون استفاده نمی‌کنند؟

در همین بحث با استاد دیگری نیز صحبت کردیم، مجتبی صمدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و رسانه می‌گوید: در دو دهه اخیر میزان شکاف بین دانشگاه با نهادهای حاکمیتی و دولتی خیلی زیاد شده است؛ بعضی از اساتید دانشگاه خود را از فضای سیاسی متمایز کردند و ناکارآمدی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضای سیاسی دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: نیازمند برگزاری جلسات متعدد از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با اساتید دانشگاه هستیم، مسیر گفت‌وگوی ارتباطی باید برقرار شود؛ مسوولان باید انتقادات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز فضای دانشگاهی که علمی و آکادمیک است  ببینید و بشنوند.

* تعدادی از اساتید سواد رسانه ندارند و نمی‌توانند موضوعات و اتفاقات را تحلیل کنند
صمدی می‌گوید: مباحث توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید تبیین شود و کارشناس‌ها ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز نحوه به وجود آمدن حوادث و رویدادهای رخ داده با اساتید سخن بگویند، بعضی از اساتید ما سواد رسانه‌ای ندارند و گاهی به دلیل همین ضعف تحت تأثیر جریان‌های رسانه‌ای معاند قرار می‌گیرند، گفت‌وگو با اساتید و تبیین اتفاقات رخ داده یک وظیفه حاکمیتی است و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای انتظامی باید با اساتید دانشگاه جلسه بگذارند و فضای گفت‌وگویی ایجاد کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر اساتید دانشگاه در جریان قرار بگیرند قطعا  پای کار می‌آیند البته جز عده محدودی که هرکاری کنید مخالفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.

اسلامی فر مدرس دیگری است که در این زمینه می‌گوید: جایگاه دانشگاه و دانشجو مشخص است، دانشگاه یک پایگاه علمی است و افراد دخیل در آن از قشر نابغه و فرهیخته هستند و این اتفاقاتی که این روزها در بعضی دانشگاه ها می‌افتد قابل هضم و باور کردنی نیست، مگر می‌شود یک نفر به عنوان دانشجو که در محیط علم و تولید علم و فراگیری دانش قرار گرفته است از ادبیاتی استفاده کند که در شان دانشجو و دانشگاه نباشد؟

وی می‌افزاید: اتفاقات این روزهای دانشگاه‌ها بیانگر ۲ حالت است، یا این افراد دانشجو نیستند و برای اغتشاش وارد دانشگاه می‌شوند یا نه افرادی هستند که برنامه خاصی پیش بینی شده دارند که با این افراد باید طبق قانون دانشگاه برخورد و کمیته انضباطی شوند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: باید فرق باشد و مشخص شود  بین کسی که مسئله و سوالی دارد و کسانی که تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار گرفته اند و می‌خواهند جو دانشگاه را به هم بزنند. بعضی‌ها تحت پوشش دانشجو وارد می‌شوند و مقامات قضائی حتما باید برخورد قانونی با این افراد داشته باشند.

اسلامی فر می‌گوید: اغتشاشگران به دنبال این هستند که محیط علمی دانشگاه تعطیل شود و فضای علمی حاکم بر دانشگاه متوقف شود، پیشرفت‌های علمی ایران، دشمنی دشمنان را بیشتر کرده است، مماشات دیگر کافی است و باید هرچه سریع‌تر دانشگاه به ریل اصلی خود بازگردد.

279 نمایش