AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: جمعه, 15 مهر 1401 ساعت 23:15

اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک برای ارتش اوکراین «فاجعه» آفرید

قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در هفته‌های گذشته باعث قطع ارتباطات میان ارتش اوکراین شده و نتایج فاجعه‌باری ایجاد کرده است.

مقام‌های اوکراین و سربازان این کشور گفته‌اند قطع دستگاه‌های ارتباطات استارلینک در خطوط مقدم جنگ باعث اخلال در عملیات‌های این کشور شده و ارتباطات میان نیروها را به طرز «فاجعه‌بار» مختل کرده است.

دولت آمریکا چندی پیش اعلام کرد هزاران بشقاب (ترمینال) اینترنتی استارلینک، ساخت شرکت اسپیس‌ایکس را به منظور کمک به سربازان اوکراینی جهت استفاده از پهپاد، دریافت اطلاعات به روز و برقراری ارتباط با یکدیگر به اوکراین ارسال کرده است. این سامانه‌ها که یک آنتن کوچک را به ترمینال‌هایی به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر وصل می‌کنند به شهروندان اوکراین نیز خدمات ارائه می‌کنند.

یک مقام ارشد دولت اوکراین، بدون افشای نام به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که قطع اینترنت ماهواره‌ای در هفته گذشته در برخی مواقع باعث اخلال «فاجعه‌بار» در ارتباطات میان نیروها شده است.

در بسیاری از موارد این قطعی‌ها زمانی رخ دادند که سربازان ارتش اوکراین با عبور از خطوط مقدم وارد اراضی تحت کنترل روسیه شده بودند. برخی موارد دیگر، قطعی‌ها هنگام جنگ‌ها رو در رو به وقوع پیوستند.

قطع اینترنت ماهواره‌ای در جنوب اوکراین و حوالی خرسون و زاپروژیا شدید بوده، اما این اتفاق در طول خط مقدم جنگ در شرق خارکیف، دونتسک و لوهانسک هم رخ داده است.

این ۴ منطقه، همگی در هفته‌های گذشته کانون پاتک‌های ارتش اوکراین بوده‌اند و چند هفته قبل «ولادیمیر پوتین» آنها را بعد از همه‌پرسی‌هایی که در آن مناطق برگزار شد به فدراسیون روسیه الحاق کرد.

این اخلال‌ها نقش سامانه‌های ارتباطی «ایلان ماسک» را در میدان جنگ اوکراین نشان می‌دهند. هفته گذشته او با مطرح کردن طرحی برای آتش‌بس که به واگذار کردن مناطقی از اوکراین به روسیه ختم می‌شد، مقام‌های اوکراین را عصبانی کرد.

229 نمایش