AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: جمعه, 15 مهر 1401 ساعت 23:05

هلند از اتباعش خواست ایران را ترک کنند

وزارت خارجه هلند طی بیانیه‌ای از همه اتباع خود خواست خاک ایران را ترک کنند.

دولت هلند امروز جمعه (۷ اکتبر/ ۱۵مهرماه) از همه اتباع خود خواسته از ایران خارج شوند.

وزارت خارجه هلند علاوه بر این، وضعیت سراسر ایران برای سفر را «قرمز» اعلام کرد و به تمامی اتباعش توصیه کرده از سفر به ایران خودداری کنند.

با آنکه اغتشاشات در ایران به پایان رسیده هلند دلیل این تصمیم را «اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی» ذکر کرده است.

تصمیم هلند را می‌توان بخشی از تلاش‌های جهان غرب برای دامن زدن به آشوب‌ها و اغتشاشات در ایران دانست. تحلیلگران می‌گویند شرایط فعلی ایران موجب شده که کشورهای غربی به دنبال ایجاد اغتشاش در ایران باشند.

به گفته تحلیلگران، یکی از دلایل چنین تلاش‌هایی از سوی غرب را می‌توان به روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران نسبت داد. دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، با پیشبرد توامان توسعه روابط با همسایگان و سیاست نگاه به شرق فرصت‌هایی را پیش روی ایران ایجاد کرد که پیش‌تر مغفول مانده بودند.

عامل دیگر، به گفته برخی کارشناسان، نشانه‌هایی است که از احتمال تغییر نظم بین‌المللی به ویژه بعد از جنگ اوکراین وجود دارد. پس از شکست «آدولف هیتلر» و پایان دومین جنگ بین‌الملل، نظمی با محوریت ایالات متحده آمریکا در جهان شکل گرفت و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌شدت تثبیت شد. قواعد آمره در این نظم بین‌المللی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکای شمالی و اروپای غربی بود. اما آنچه پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ رخ داد، پیش از آنکه تاسیسات نظامی اوکراین را هدف گرفته باشد چنین نظمی را هدف گرفته بود. در خشت خام شلیک موشک‌های کالیبر و غرش جنگنده‌های سوخو، شاید می‌شد تغییراتی را در نظم بین‌المللی مشاهده کرد.

389 نمایش