تاریخ انتشار: جمعه, 15 مهر 1401 ساعت 22:44

اختلاف در کرملین تکذیب شد

سخنگوی کاخ کرملین روسیه ادعاهای مطرح شده درباره وجود اختلاف در میان مقام‌های نزدیک به پوتین درباره جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس نوشت: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز جمعه در سخنانی ادعاهای مطرح شده درباره وجود اختلاف در حلقه داخلی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را رد کرد.

وی که با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» صحبت می‌کرد، افزود: «بحث‌های کاری درباره اقتصاد و درباره پیشبرد عملیات ویژه نظامی در اوکراین وجود دارد. بحث‌هایی نیز درباره سیستم‌ آموزشی وجود دارد. این بخشی از روند کاری عادی بوده و نشانی از اختلاف ندارد».

پیش از این برخی رسانه‌ها به نقل از پسکوف مدعی شده بودند که تعدادی از اعضای حلقه داخلی پوتین، مخالفت خود را به طور مستقیم به وی درباره مدیریت عملیات نظامی در اوکراین مطرح کرده بودند.

پسکوف این اطلاعات را کاملا ناصحیح توصیف کرده است. وی گفت که مقام‌های روسیه درباره موضوعات کلیدی بحث، گفت‌وگو و اختلافاتی دارند.

وی افزود: «در چنین مواقعی اختلافاتی وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که باید به صورت متفاوتی عمل کنیم. این بخشی از روند کاری معمول است».

این در حالی است که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بامداد جمعه طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در یک اندیشکده استرالیایی، از ناتو خواست تا قبل از استفاده مسکو از تسلیحات اتمی، حملات پیش‌دستانه‌ای را علیه روسیه انجام دهد. رئیس‌جمهور اوکراین درباره عواقب انجام ندادن چنین حمله پیش‌دستانه‌ای مدعی شد: در غیر این‌صورت باید منتظر حملات اتمی روسیه باشید. در استفاده از اهرم فشار خود تجدید نظر کنید. این کاری است که ناتو باید انجام دهد.

ساعتی بعد «سرگئی نیکیفوروف» سخنگوی زلنسکی در توضیح اظهارات او گفت که زلنسکی خواستار استفاده از سلاح اتمی علیه روسیه نشده است.

در ادامه فضاسازی کی‌یف و کشورهای غربی درباره تهدید اتمی روسیه، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم مدعی شد که تهدید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره استفاده از سلاح اتمی، بزرگ‌ترین تهدید اتمی از زمان بحران موشکی سال ۱۹۶۲ کوبا است و همتای روس وی درباره استفاده از سلاح اتمی شوخی نمی‌کند.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین سه‌شنبه در نشست خبری گفت که روسیه نمی‌خواهد در لفاظی اتمی غرب شرکت کند. پسکوف گفت: رسانه‌ها، سیاستمداران و سران غرب اینک مشغول تمرین‌های بسیاری در لفاظی اتمی هستند. ما در این موضوع شرکت نخواهیم کرد.

چندی قبل بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان و دیپلمات کهنه‌کار این کشور به کشورهای اروپایی توصیه کرده به اظهارات پوتین توجه کنند و هشدار داده اروپا تنها با مشارکت روسیه می‌تواند به صلح پایدار دست یابد.

251 نمایش

نظر دادن