AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 مهر 1401 ساعت 13:51

تولید گیاهان دارویی بیابانی

صنعت گیاهان دارویی رونق بسیار خوبی پیدا کرده است همین امر باعث شده تا به صورت گسترده شاهد عرضه انواع گیاهان دارویی با خواص متعدد باشیم و ‌توجه خاصی هم به صادرات این گیاهان می شود

از این گیاهان در افزایش قوای جنسی مردان نیز استفاده می شود که اینها به عنوان مهم ترین خواص هنداونه مار مطرح هستند اما خواص دیگری نیز برای این گیاه وجود دارد که برای اطلاع از آنها می توانید به کتابهای گیاه شناسی مراجعه کنید و یا از کارشناسان خبره آرادبرندینگ مشاوره بگیرید.

 https://akharinnews.com/images/1401/07/03/11.jpg

به همین دلیا امروزه صادرات انواع داروهای گیاهی بیابانی رونق بسیاری دارد البته این امر‌ نیازمند رعایت نکاتی می‌ باشد از جمله حفظ حیات گونه گیاهی مورد نظر که به صورت اصولی و برنامه ریزی شده برداشت و استفاده شوند.

به طوری که خطر انقراض گونه گیاهی به وجود نیاید این موضوع باعث شده است تا بسیاری از مناطق که دارای پوشش گیاهی وسیعی از نظر گیاهان‌ دارویی بیابانی هستند، به صورت حفاظت شده نگهداری شوند.

معمولا رشد و به عمل آمدن اکثر گیاهان بیابانی مانند کاکوتی کوهی کاملا بومی می باشد و تحت شرایط کاملا طبیعی است بنابراین در صورت کاشت گلخانه ای آنها کیفیت واقعی را نخواهند داشت.

به همین دلیل استفاده طبیعی از آنها مرسوم تر است که این مورد هم نیازمند زمان و استفاده بهینه است زیرا اکثر این‌ گیاهان یکساله هستند و‌ فصل رویش مشخصی دارند اما‌ با این حال تلاشهایی برای رشد و ‌پرورش گیاهان دارویی بیابانی به صورت گلخانه ای و مصنوعی انجام‌ شده است که تا حدودی هم‌ موفقیت آمیز بوده است.

تولید گیاهان دارویی

خوشبختانه در سالهای اخیر با توجه و عنایت دولت و تولید کنندگان، مجددا صادرات و تولید گیاهان دارویی علی الخصوص گیاه رزماری که با نامهای رومان یا اکلیل کوهی هم شناخته می شود، یکی از گیاهان خانواده نعنا است که معطر می باشد و برگهای سوزنی شکل و همیشه سبز دارد.

 https://akharinnews.com/images/1401/07/03/12.jpg

بوی بی نظیر و خواص معجزه آسای برگهای رزماری باعث شده تا از گذشته این گیاه شگفت انگیز در مصارف آشپزی به عنوان ادویه و چاشنی استفاده شود.

همچنین این گیاه مصارف درمانی بسیار ارزشمندی برای سلامتی پوست و مو و درمان امراض بدنی دارد.

رزماری یکی از محصولات گیاهی است که به صورت ارگانیک و بدون استفاده از سموم و کودهای شیمایی پرورش داده می شود.

محصولات ارگانیک معمولا لوکس نیستند اما از نظر سلامتی بسیار سالم تر از محصولات معمولی هستند و همین امر باعث افزایش بازار صادراتی این محصولات شده است.

 

رزماری به دو صورت صادر می شود:

به صورت سرشاخه بریده می شود و به وسیله ماشینهای یخچالدار به مقصد ارسال می گردد.

ارسال به صورت خشک شده، نحوه ی خشک کردن این محصول به صورت سایه خشک می باشد که برگها را از هم جدا کرده و بسته بندی می کنند.

رزماری را می توان در چای سیاه یا دمنوش استفاده کرد، ضمن اینکه عصاره و روغن آن نیز فواید بسیاری دارد.

گیاهان دارویی بیابانی

از مهم ترین و شناخته شده ترین گیاهانی که به صورت بیابانی و ‌خود رو تولید می شود هنداونه مار را می توان مثال زد که کاملا شبیه هندوانه دیمی نوع معمولی است تنها تفاوتی که این دو نوع با هم دارند در اندازه آنها می باشد.

به صورتی که هندوانه مار را بسیار کوچک تر می‌توان مشاهده کرد استفاده هایی که از گیاهان دارویی بیابانی صورت می گیرد شامل درمان بیماریهای کبدی می باشد که این نقش آن کاملا تایید شده می باشد.

 https://akharinnews.com/images/1401/07/03/13.jpg

از خارشتر‌ می ‌توان عرق خار شتر تهیه کرد که دارای خواص بسیاری می باشد و از آن در مشکلات گوارشی استفاده می شود از هندوانه ابوجهل نیز در درمان و ‌پیشگری از دیابت استفاده های زیادی صورت می گیرد اسپند کوهی هم که به صورت گسترده در همه نقاط و فرهنگها استفاده می شود دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی ‌کننده است

 

با توجه به این ‌که اکثر گیاهان بیابانی به صورت خود رو در اکثر نقاط کشور رویش دارند بنایراین استفاده بهینه از این گیاهان به صورتی‌ که هم خواص درمانی آنها را به‌ کار برد و هم خطر از بین رفتن گونه گیاهی به‌ وجود نیاید، بسیار حائز اهمیت است.

گیاهان دارویی بیابانی مانند گیاه روناس را می ‌توان در همه نقاط پیدا کرد البته فصل رویش آنها می تواند مختلف باشد این گیاهان معمولا اگر کاملا دارویی باشند به راحتی می ‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

 رونق پیدا کرد.

372 نمایش