تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 شهریور 1401 ساعت 11:51

بوتاکس در کدام نواحی صورت تزریق می‌شود؟

در سال‌های اخیر، روش‌های جوانسازی پوست، مانند تزریق بوتاکس، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با کمک این روش‌ها می‌توان چین و چروک‌های پوستی را محوتر کرد. بوتاکس باعث شل شدن عضلات شده و به این ترتیب موجب از بین رفتن خطوط و چین و چروک‌های پوست می‌شود. تزریق بوتاکس باید توسط پزشکی ماهر و باتجربه انجام شود، تا از بروز عوارض جانبی پیشگیری شود.

بوتاکس را می‌توان به نواحی مختلف صورت تزریق کرد. ناحیه پیشانی، ناحیه اطراف چشم‌ها (خطوط پنجه کلاغی)، اطراف دهان و چانه، از محل‌های تزریق بوتاکس در پوست هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تزریق بوتاکس، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بوتاکس چیست؟

ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ناخواسته در پوست صورت، بخشی طبیعی از فرآیند افزایش سن است. عواملی مانند: ژنتیک، کشیدن سیگار، تغذیه و عوامل محیطی، در بروز چین و چروک‌های صورت موثرند. خوشبختانه در سال‌های اخیر، راه‌های بسیار موثری برای خلاص شدن از چین و چروک‌ها ابداع شده است. یکی از این راه‌ها تزریق بوتاکس است. بوتاکس در واقع نوعی سم باکتریایی است، که با فلج کردن و رفع انقباض عضلات، باعث محوتر شدن چین و چروک‌های پوستی می‌شود. بوتاکس را درصورت نیاز، می‌توان به نواحی مختلف صورت تزریق کرد.

بوتاکس چگونه باعث جوانی پوست می‌شود؟

سم بوتولینوم، توسط باکتری به نام کلوستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌شود. این ماده در پزشکی، برای رفع چین و چروک‌های پوست استفاده می‌شود. سم بوتولینوم، که در ایران به بوتاکس مشهور است، در مقادیر بالاتر، می‌تواند اثرات سمی بر بدن داشته باشد. اما در پزشکی، از دوزهای کم و انواع ضعیف شده این سم استفاده می‌شود.

هنگامی که سم بوتولینوم تزریق می‌شود، سیگنال‌های عصبی خاصی را که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند، مسدود می‌کند. در نتیجه این اتفاق، ماهیچه‌ها شل می‌شوند و چین و چروک‌های ناخواسته محوتر می‌شوند. ماندگاری بوتاکس حدود 3 تا 6 ماه است و پس از آن می‌توان تزریق را تکرار کرد. بعد از گذشت این مدت، آثار بوتولینوم از بین رفته و عضلات مجدد کارکرد قبلی خود را بدست می‌آورند. اثر تزریق بوتاکس فوری است و درهمان هفته اول، متوجه محوتر شدن چین و چروک‌های پوستی خواهید شد.

https://akharinnews.com/images/1401/06/6/1111.webp

تزریق بوتاکس به کدام نواحی صورت انجام می‌شود؟

مهمترین کاربرد بوتاکس در جوانسازی پوست و لیفت صورت است. می‌توان با تزریق بوتاکس به نواحی مختلف صورت، عضلات صورت را فلج کرد و چین و چروک صورت را از بین برد. از نواحی شایع تزریق بوتاکس در صورت، می‌توان موارد زیر را نام برد:

بین دو ابرو (خط اخم)

خطوط گلابلا (خط اخم)، چین‌های عمودی هستند که بین ابروها ظاهر می‌شوند و ظاهری خسته و عصبانی به صورت می‌دهند. چین و چروک‌های این ناحیه پاسخ بسیار خوبی به درمان با بوتاکس می‌دهند. می‌توان با تزریق بوتاکس، این خطوط اخم را به آرامی صاف کرد و در نتیجه ظاهری جوان‌تر و آرام‌تر به صورت بخشید. اگر خطوط گلابلا عمیق باشند، پزشک احتمالاً درمان با پرکننده‌های پوستی را در ترکیب با تزریق بوتاکس توصیه می‌کند، که روشی بسیار مؤثر برای پر کردن و صاف کردن این ناحیه به طور همزمان است.

خطوط پیشانی

یکی از نواحی صورت که با افزایش سن بیشتر درگیر چین و چروک می‌شود، پیشانی است. چین و چروک‌های عمیق پیشانی می‌تواند صورت را خسته و پیر نشان دهد. اگر احساس کردید در همان سنین جوانی، چین و چروک‌های پیشانی شما در حال نمایان شدن است، بهتر است گزینه‌های درمانی پیشگیرانه را بررسی کنید. هر چه بیشتر برای رفع چین و چروک‌های پیشانی خود صبر کنید، ممکن است دستیابی به بهترین نتیجه دشوارتر شود.

مهمترین علت ایجاد این خطوط در پیشانی، ژنتیکی و افزایش سن است. آسیب ناشی از نور خورشید و سیگار کشیدن هم می‌تواند این چین و چروک‌ها را عمیق‌تر و درمان آن‌ها را دشوارتر کند. تزریق بوتاکس می‌تواند این چین و چروک‌ها را محوتر کند، اما ممکن است نتوان آن‌ها را به طور کامل از بین برد. در طول مشاوره، پزشک شما ممکن است ترکیبی از بوتاکس و درمان دیگری مانند پرکننده‌های پوستی، میکرونیدلینگ، اولتراپی یا ترماژ را توصیه کند.

چین و چروک بالای بینی (خطوط بانی)

خطوط بانی، چروک‌هایی هستند که هنگامی نمایان می‌شوند، که بینی خود را در مواقعی مانند: بو کشیدن، چین می‌اندازید. با تزریق بوتاکس در دو طرف بینی می‌توان این خطوط را محوتر کرد.

چین و چروک ناحیه ابروها

می‌توان با تزریق بوتاکس در بالا ابروها، چین و چروک این ناحیه را از بین برد. این روش، لیفت صورت با بوتاکس نامیده می‌شود و به بازتر شدن چشم‌ها، بالا رفتن ناحیه ابروها و رفع افتادگی پلک‌ها کمک می‌کند. هرچه سن بالاتر می‌رود، ابروها حالت افتاده‌تر به خود می‌گیرند. این اتفاق در کنار ریزش ابروها، باعث می‌شود تا پلک‌ها حالتی کلاه‌دار به خود بگیرند. تزریق بوتاکس، می‌تواند به بالا بردن و برجسته کردن ابروها کمک کند. تزریق بوتاکس در این ناحیه باید با دقت بسیار زیاد و با توجه به ظاهر فرد و هماهنگی با سایر اجزاء صورت انجام شود.

چین و چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)

با بالا رفتن سن، خطوط ظریفی در اطراف چشم‌ها ظاهر می‌شوند، که اصطلاحا با نام خطوط پنجه کلاغی شناخته می‌شوند. این چروک‌ها در مواقعی مانند لبخند زدن مشخص‌تر هستند. با تزریق بوتاکس در این ناحیه می‌توان این خطوط را از بین برد.

https://akharinnews.com/images/1401/06/6/2222.webp

خط اشک

با استفاده از بوتاکس می‌توان چین‌های ریز زیر چشم، که خط اشک نامیده می‌شود را صاف کرد. با این حال، تزریق در این ناحیه باید با احتیاط زیاد انجام شود. عضله‌ای که با تزریق بوتاکس در این ناحیه فلج می‌شود، همان عضله‌ای است، که حرکات پلک پایین را ممکن می‌کند. تزریق بیش از حد بوتاکس یا تزریق نادرست، می‌تواند منجر به افتادگی و فلج شدن پلک پایین شود. در بیشتر موارد، پزشک در کنار تزریق بوتاکس از سایر درمان‌ها، مانند تزریق فیلر هم کمک می‌گیرد.

خطوط اطراف دهان

برجسته شدن خطوط اطراف دهان، یکی دیگر از تاثیرات پیری و افزایش سن بر صورت است. چین و چروک‌های اطراف دهان را می‌توان با تزریق همزمان بوتاکس و فیلر به این ناحیه درمان کرد. ما هنگام لبخند زدن از عضلات این ناحیه استفاده می‌کنیم. فلج کردن این عضلات به رفع خطوط این ناحیه کمک می‌کند.

بوتاکس چانه (برای پیشگیری از فرورفتگی چانه)

با بالا رفتن سن، ماهیچه‌های چانه، که عضلات منتالیس نامیده می‌شوند، بیش از حد فعال می‌شوند. در نتیجه فعالیت زیاد این عضلات، چانه حالتی چال دار و افتاده به خود می‌گیرد. موارد زیر، باعث تشدید این وضعیت می‌شوند:

  • کاهش حجم و ضخامت پوست،
  • قرارگیری در معرض نور خورشید،
  • بیماری‌های استخوانی،
  • بیماری‌های لثه،
  • عقب رفتن چانه.

با بوتاکس چانه می‌توان این عضلات را فلج کرد و از فرورفتگی و افتادگی چانه جلوگیری کرد.

فک و ناحیه گردن

چین و چروک‌های گردن و ناحیه فک، علل گوناگونی دارند:

  • ژنتیک
  • اثرات جاذبه بر روی پوست
  • تخریب کلاژن پوست
  • کار بیش از حد عضلات صورت

تزریق بوتاکس به درمان چروک‌های گردن و فک کمک می‌کند. با افزایش سن، دو نوع چین و چروک در گردن ایجاد می‌شود:

  • افقی. با افزایش سن، چین و نوارهای افقی در ناحیه گردن ایجاد می‌شوند. پزشک می‌تواند این خطوط را با تزریق مقادیر کمی سم بوتولینوم در بالا و پایین چین و چروک‌ها، در هر کجا که ظاهر می‌شوند، درمان کند. برای افزایش اثر درمان، می‌توان به طور همزمان فیلرهای پوستی را هم به این ناحیه تزریق کرد.
  • عمودی. برخی از افراد، به خصوص آنهایی که زیاد ورزش می‌کنند، دچار برجستگی‌های عمودی طناب مانندی روی گردن خود می‌شوند. این برجستگی‌ها به ویژه هنگام صحبت کردن مشخص‌تر می شوند. عضلات پلاتیسما باعث ایجاد این نوارها می‌شوند. این عضلات در طول سال‌ها فعالیت رشد کرده و تقویت می‌شوند. برای درمان و محو کردن این خطوط هم می‌توان از تزریق بوتاکس کمک گرفت.

با این حال، ما می‌توانیم این نوارها را با درمان بوتاکس صاف و شل کنیم.

https://akharinnews.com/images/1401/06/6/3333.webp

نحوه تزریق بوتاکس چگونه است؟

ابتدا پزشک شما را معاینه می‌کند، تا مطمئن شود که تزریق بوتاکس برای شما خطرناک نیست. قبل از تزریق بوتاکس، پزشک ممکن است ابتدا یک کرم بی‌حس کننده را روی محل تزریق بمالد، تا در طول تزریق درد کمتری احساس کنید. پس از بی‌حس شدن محل تزریق، پزشک بوتاکس را به ماهیچه خاصی که مسئول چین و چروک‌های آن ناحیه است، تزریق می‌کند.

تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می‌کشد و می‌توان آن را در مطب پزشک هم انجام داد.

آیا تزریق بوتاکس عارضه دارد؟

تزریق بوتاکس عملی ایمن و کم عارضه است. عوارض جانبی تزریق بوتاکس، در بیشتر موارد بسیار جزئی و مختصر هستند و با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند. نکته مهمی که باید به آن دقت داشت، تزریق بوتاکس توسط پزشک باتجربه و ماهر در این زمینه است. این کار از بروز بسیاری از عوارض جانبی جلوگیری می‌کند.

از عوارض ناخواسته تزریق بوتاکس در ناحیه صورت، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق،
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا،
  • افتادگی پلک،
  • خشکی چشم یا اشک ریزش زیاد.

اگرچه بسیار بعید است، اما ممکن است سم موجود در بوتاکس در بدن پخش شود. اگر ساعت‌ها و حتی تا هفته‌ها پس از تزریق بوتاکس متوجه هر یک از این علائم زیر شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی،
  • مشکلات بینایی،
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن،
  • مشکلات تنفسی،
  • از دست دادن کنترل مثانه.

پزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند در دوران بارداری یا شیردهی، تزریق بوتاکس انجام نشود. افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند هم بهتر است تزریق بوتاکس را انجام ندهند.

 

منبع : whcl.ir

5275 نمایش

نظر دادن