تاریخ انتشار: شنبه, 29 مرداد 1401 ساعت 10:38

اصلاح طلبان دنده عقب گرفتند!

اصلاح‌طلبان در حالی که تا همین چند هفته قبل، مجددا مشغول روایت درآمدهای نجومی از بابت احیای برجام بودند، اکنون می‌گویند باید واقع‌گرایی در پیش گرفت و انتظارات از احیای برجام را کاهش داد.

کیهان نوشت: در این‌باره روزنامه آرمان در تیتری با عنوان «لزوم کاهش انتظارات از برجام احیاشده»، از قول دیاکو حسینی نوشت: بعد از بازگشت به برجام شاید بایدن هم از برجام خارج شود.

تحریم‌های اولیه موثر بوده و هستند و دامنه آنها در طول زمان افزایش هم پیدا کرده و بیشتر شده است. می‌توان دامنه تحریم‌های اولیه را هم کم کرد اما در شرایطی که این آمادگی نزد طرفین برای مذاکره فارغ از پرونده هسته‌ای در زمینه نگرانی‌های مشترک وجود داشته باشد. مشخص نیست امکان رسیدن به نتیجه مشترک وجود داشته باشد اما می‌توان این مسیر را رفت تا نگرانی‌های دو طرف به اشتراک گذاشته شود و راه‌حل‌های احتمالی بررسی تا برخی نگرانی‌ها رفع شود در ازای آن تحریم‌ها مرتبط با آن حوزه هم رفع شود. البته این مورد راه طولانی‌ای است و مستلزم اراده دو طرف است که در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین با توجه به این واقعیت انتظارات از برجام باید در اندازه همان برجام باشد.

وی می‌افزاید: به علت دوقطبی‌ها و تغییرات احتمالی در ساختار قدرت در آمریکا، این احتمال وجود دارد که عمر برجام احیا شده هم بسیار کمتر از گذشته باشد.

در این صورت برجام آن‌قدر هم که از سال ۹۴ تا ۹۷ برای ایران بازدهی اقتصادی داشت، به همان مقدار هم نمی‌تواند در این دولت بازدهی داشته باشد. از این رو کاهش انتظارات از برجام احیا شده بسیار مهم است. البته می‌شود عمر برجام احیاشده را تقویت کرد به شرط آنکه اراده‌ای در تهران و واشنگتن در این ارتباط وجود داشته باشد تا موضوعات فراتر از هسته‌ای مورد گفت و گو قرار گیرد. این موارد این شانس را به برجام خواهد داد که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

حسینی در عین حال گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت به تصویب رسید و از حمایت از برجام لازم‌الاجرا بود. اما زمانی که آمریکا از برجـام خارج شد نسبت بـــه همین قطعنامه اهمیتی قائل نبود و سایر کشورها هم به خاطر وجود این قطعنامه بـــه تحریم‌های ایالات متحده بی‌اعتنایی نشان ندادند.

تجربه برجام در این ارتباط وجود دارد آمریکا حتی به قطعنامه‌های شـورای امنیت بی‌اعتنایی کرد. آمریکایی‌ها بارها و بارها در امور مختلف دست به این اقدام زده‌اند و در ارتباط با برجام هم این کار را کردند و در آینده هم باز دست به این اقدامات خواهند زد.

کشورهایی که قدرتمندتر هستند و بنیان مالی قوی دارند، تخلفات بیشتری در امور بین‌المللی دارند و هزینه کمتری هم پرداخت می کنند.

این مورد ماهیت و سرشت قدرت در جهان است. بنابر این نمی‌توان قدرت‌های بزرگ را وادار به ماندن در توافقی کرد.

از سوی دیگر علی ربیعی ضمن یادداشتی در روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: این تصور که صرفا امضای برجام همه مسائل کشور را بهبود خواهد بخشید تصور نادرستی است. این دامی است که نباید در آن گرفتار شد. به تعبیری برجام برداشتن مانع برای حرکت رو به جلویی است که تمهیدات و سیاست‌گذاری‌های درست و کارآمدی‌های اجرایی را می‌طلبد. بنابراین آماده ساختن نظام بانکی، حل مسئله FATF ایجاد ظرفیت‌پذیری جذب سرمایه، تقویت بخش خصوصی و مواردی از این دست ضروری است.

وی افزود: نباید به توقعات فزاینده دامن زد در غیر این صورت اقدامات توده‌ستایانه ناشی از درآمدهای ارزی در ظرف مدت دو سال نه‌تنها آثار کوتاه‌مدت اقتصادی را خواهد زدود، خود تبدیل به عاملی برای تشدید نارسایی‌های اقتصادی- اجتماعی از قبیل تورم، افزایش نقدینگی، فساد مالی و اداری و... خواهد شد.

423 نمایش

نظر دادن