تاریخ انتشار: جمعه, 28 مرداد 1401 ساعت 18:19

الجزیره: پیشنهاد اروپا برای احیای برجام ۴ مرحله‌ای است

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه مدعی شد به برخی بند‌های پیشنهاد اروپا برای احیای برجام دست یافته است.

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه مدعی شد: پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای شامل ۴ مرحله و دو دوره زمانی است که هر کدام از آن‌ها ۶۰ روز طول خواهد کشید.

الجزیره به نقل از منابع اگاه در خصوص بند‌های این پیشنهاد اعلام کرد: از روز نخست پس از امضای توافق، تحریم ۱۷ بانک و ۱۵۰ مؤسسه اقتصادی برداشته خواهد شد؛ همچنانکه از روز نخست اجرای توافق، تهران بازگشت تدریجی از گام‌های هسته‌ای اش را آغاز خواهد کرد. اجرای توافق نیز همزمان با آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خواهد بود.

این منابع مدعی شدند: ظرف ۱۲۰ روز از امضای توافق، ایران ۵۰ میلیون بشکه نفت به عنوان سازوکار راستی آزمایی صادر خواهد کرد. این پیشنهاد همچنین شامل صدورروزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت پس از ۱۲۰ روز از امضای توافق است.

این پیشنهاد تأکید دارد در صورتی که واشنگتن بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج شود، جریمه مالی بپردازد.

ساعاتی پیش، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده بود «چو هیون دونگ» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای درباره آخرین تحولات مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران و دارایی‌های بلوکه شده تهران در کره جنوبی، به بحث و گفتگو پرداختند.

در این گفت‌وگو‌های تلفنی، معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی بر حمایت سئول از احیای برجام تاکید و ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند به حل و فصل مسائل بین تهران و سئول از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه شده تهران در سئول کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

355 نمایش

نظر دادن