تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 مرداد 1401 ساعت 12:19

وکیل مالیاتی کیست و چرا به آن نیاز داریم؟

وکیل مالیاتی به وکیلی گفته می‌شود که در زمینه مالیات تخصص داشته باشد. این وکلا می‌توانند در مورد هر موضوعی که به مالیات مربوط می‌شود؛ راهنمایی‌های لازم را انجام دهند و در زمینه‌های مختلفی از جمله درآمد، معاملات اموال و غیره، به افراد مشاوره‌های مفیدی را ارائه دهند. با توجه به این‌که امروزه مسائل مربوط به مالیات و امور مالیاتی به یکی از دغدغه‌های افراد و کسب‌وکارها تبدیل شده است؛ نیاز به حضور یک وکیل مالیاتی خبره، به شدت احساس می‌شود. همچنین می‌توان گفت که قوانین مالیاتی، قوانین سخت و پیچیده‌ای هستند که نمی‌توان به تنهایی از عهده آن برآمد. بنابراین، بهترین کار، کمک گرفتن از وکیل مالیاتی است. در این گزارش به توضیحات مختصری در این زمینه پرداخته شده است که در صورت همراه بودن با ما، می‌توانید اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

http://www.akharinnews.com/images/1401/05/03/222.jpg

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی چه کسی است؟

وکیل مالیاتی، وکیلی است که تخصص کافی در زمینه سیاست‌‌های بدهی مالیاتی در رابطه با درآمد، معاملات تجاری، تملک دارایی‌های معنوی و فیزیکی و نقل و انتقالات دارایی‌ها دارد. وکلای مالیاتی هم می‌توانند به‌عنوان مشاور، فعالیت کنند و هم در دعاوی حقوقی فعالیت‌هایی را انجام داده و در این زمینه کار کنند. در این صورت، وکیل مالیاتی به نمایندگی از کسی که اختلاف مالیاتی داشته و باید او مشکل در دادگاه حل شود؛ در دادگاه حاضر شده و از موکل خود در برابر اتهامات و قوانین مالیاتی، دفاع می‌کند. با توجه به این‌که این وکلای خبره، به‌طور کامل، پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی را درک کرده و دانش کافی در این زمینه دارند؛ بهتر می‌توانند به کسانی که دارای مشکلات مالیاتی هستند؛ کمک کرده و آن‌ها را نیز آگاه کنند. همچنین در زمینه امانت، وصیت‌نامه، ارث، املاک و مدیریت دارایی شخصی‌ افراد نیز می‌توانند مشاوره خوبی را به آن‌ها ارائه دهند. اغلب کسانی که به‌عنوان وکیل مالیاتی مشغول به فعالیت هستند؛ تحصیلات حسابداری، حسابرسی و یا امور مالی داشته و در این رشته‌ها به تحصیل پرداخته‌اند.

وکیل مالیاتی را می‌توان با عناوینی مثل کاردان مالیاتی، وکیل تجاری و مالیاتی، وکیل مالیاتی شرکت‌ها، وکیل مالیاتی معاملاتی، وکیل مالیاتی جنایی، وکیل مالیاتی املاک و مستغلات، اختلافات مالیاتی و وکیل حل اختلاف، وکیل مالیاتی بین‌المللی و وکیل برنامه‌ریزی املاک نیز شناخت.

وکیل مالیاتی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

از جمله وظایف وکیل مالیاتی، کنترل و بررسی تمام پرونده‌ها و حساب‌های جاری و در حال گردش شرکت، سود و زیان و درآمد شرکت و تمام امور مالی و مالیاتی شرکت مورد نظر است. وکیل مالیاتی علاوه بر این‌که باید دانش حسابرسی و حسابداری بالایی داشته باشد؛ در رابطه با قوانین مالیاتی و مالی، لایحه‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی نیز باید شناخت کافی داشته و بتواند تا حد امکان، مالیات شرکت مورد نظر را کاهش بدهد. همچین این وکلا می‌توانند از دانسته‌های خود، استفاده کرده و جرایم مالی که در یک شرکت وجود دارد را حذف و یا کم کنند. وکیلی موفق‌تر خواهد بود که پس از بررسی پرونده‌های مالیاتی شرکت، به پیش‌بینی نتیجه فعالیت خود پرداخته و در جهت جلب اعتماد صاحبان مشاغل و شرکت‌ها، قدم‌های موثری بر می‌دارد. از دیگر مزایایی که یک وکیل مالیاتی می‌تواند داشته باشد؛ ارتباطات موثر و مفید با مسئولین ادارات مالیاتی است که در تسریع روند پرونده‌های موجود، می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

چه سازمان‌ها و شرکت‌هایی به وکیل مالیاتی نیاز دارند؟

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی وجود دارند که به وکیل مالیاتی نیاز داشته و نسبت به استخدام آن‌ها اقدام می‌کنند. موسسات خدمات مالی و حسابداری، موسسات مشاوره مالیاتی و سازمان‌های حقوقی از جمله بخش‌هایی هستند که به حضور این وکلا و کمک گرفتن از تخصص آن‌ها نیاز دارند. سازمان‌ها و ادارات وابسته به امور مالیاتی کشور، شرکت‌های بین‌المللی و برخی بنیادها و نهادهای غیرانتفاعی نیز به حضور وکلای مالیاتی نیاز داشته و این افراد را استخدام می‌کنند تا با استفاده از سواد و تجربه آن‌ها بتوانند مشکلات موجود در زمینه مالیاتی خود را حل کنند.

خدمات وکیل مالیاتی

وکیل مالیاتی باید توانایی کافی در این زمینه داشته باشد. داشتن علاقه به این موضوعات، در کسب اطلاعات و دانش مورد نیاز، کمک بسیاری به او خواهد کرد. در این بخش از گزارش به تعدادی از خدمات وکیل مالیاتی پرداخته می‌شود. با در نظر گرفتن این خدمات، متوجه خواهید شد که چرا به حضور یک وکیل خبره در کارهای مالیاتی خود نیاز خواهیم داشت.

  • وکیل مالیاتی باید بتواند از قوانینی که مربوط به زمینه‌های مالیاتی می‌شود؛ به‌صورت عملی نیز در کارهای خود استفاده کند. همچنین، توصیه‌های لازم را باید به‌طور واضح بیان کرده و به درستی به مشتری انتقال دهد. بنابراین، داشتن آگاهی تجاری و مهارت‌های ارتباطی، از جمله امور ضروری در زمینه وکالت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

  • وکلا باید از معاملات گسترده‌تری که در آن‌ها شرکت خواهند کرد؛ آگاهی کافی داشته باشند. آن‌ها باید در مورد تأثیر بالقوه قوانین معلق بر تجارت و امور مالی شخصی مشتریان خود، مشاوره‌هایی را ارائه دهند.

  • وکیل مالیاتی می‌تواند اظهارنامه مالیاتی را تهیه و تنظیم کند. همچنین می‌تواند توصیه‌های مفیدی را به مشتریان خود ارائه دهد تا مالیات خود را به حداقل برسانند.

  • با توجه به این‌که وکیل مالیاتی، نوعی وکیل در زمینه حقوق و مالیات است؛ می‌تواند در مورد برنامه‌ریزی املاک یا پرونده‌های ورشکستگی نیز برای افراد، مفید بوده و به درد آن‌ها بخورد.

  • از دیگر خدمات وکلای مالیاتی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ مشاوره در مورد مالیات، نمایندگی مشتریان در برابر آژانس‌های نظارتی، ارائه نمایندگی متخصص در پرونده‌های دادگاه مربوط به مالیات است.

  • وکیل مالیاتی به مشتریان خود کمک می‌کند تا آن‌ها مالیات خود را مدیریت کرده و کلیه فرم‌های لازم را به مقامات مربوطه ارسال کنند. در این صورت، مسئولیت آن‌ها از طریق کسر و اعتبار به حداقل خواهد رسید.

  • مشاوره دادن در مورد مقررات دولتی و همچنین در مورد مالیات شرکت و مالیات بین‌المللی نیز از دیگر خدمات وکیل مالیاتی محسوب می‌شود.

یک وکیل خوب باید علاوه بر داشتن سواد و دانش کافی، تجربه فراوانی هم در زمینه کارهای مالیاتی و امور مربوط به آن داشته باشد. آشنایی با قوانین، لوایح و بخشنامه‌های مختلف قانون مالیاتی به او کمک خواهد کرد تا پرونده‌های موجود را به بهترین شکل ممکن، به سرانجام برساند. مهم‌ترین وظیفه یک وکیل مالیاتی، تلاش در جهت کاهش مالیات شرکتی است که با آن قرارداد بسته و همکاری می‌کند. همچنین موظف است تا از ارتکاب هرگونه جریمه مالیاتی در شرکت، جلوگیری کرده و مانع آن شود. در تمام اموری که به مالیات مربوط می‌شوند؛ از جمله مالیات عملکرد، بیمه، ارزش افزوده و حسابرسی، وکیل مالیاتی اجازه اظهار نظر داشته و می‌تواند پیشنهادات و یا توصیه‌هایی را در این زمینه به افراد مربوطه ارائه کند. همچنین در مراحل بعدی می‌تواند پیشنهاداتی را که به آن‌ها داده است را به اجرا نیز درآورد.

484 نمایش

نظر دادن