تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 مرداد 1400 ساعت 11:17

درمان زخم با استفاده از کربوکسی تراپی

زخم چیست :

هرگونه گسستگی درانسجام لایه های پوست ( اپیدرم، درم و زیر جلد) یا بافتهای زیر پوستی با یا بدون ایجاد شکاف به داخل بدن را زخم می گویند که ممکن است با عمق و اندازه های مختلف در هر نقطه از بدن توسط عوامل فیزیکی (برش جراحی، ضربه، فشار، اصابت گلوله) و یا عوامل شیمیایی ( سوختگی با اسید) ایجاد شود.

 

دسته بندی زخم از نظر انسجام لایه های پوست:

زخم های بسته (Closed wounds): هیچ گونه گسستگی در لایه های پوست مشاهده نمی شود:

  • کوفتگی (Contusions): گسستگی در پوست دیده نمی شود ولی آسیب به بافت های زیرین از قبیل عروق خونی و ادم مشهود است.
  • کبودی (Ecchymosis): تغییر رنگ پوست به علت نشت خون از رگ های خونی به بافت های سطحی تر می باشد.
  • خونمردگی (Haematoma): تجمع موضعی خون در بافتها، یک ارگان یا یک حفره از بدن می باشد.

زخم های باز (Open wounds): گسستگی در لایه های پوست یا لایه های مخاطی دیده می شود:

  • خراشیدگی (Abrasion): زخم سطحی که به دلیل خراش یا کشیده شدن پوست، بر روی سطح محکم و خشن ثابتی ایجاد می شود.
  • بریدگی (Incision): زخم با لبه های صاف بریده شده ای که با وسیله ای تیز و برنده ایجاد شده باشد.
  • پارگی (Laceration): زخم با لبه های نامنظم، دندانه دار پاره شده ای که همراه با آسیب به بافت های اطراف می باشد.

دسته بندی زخم از نظر رنگ بستر زخم :

زخم سیاه رنگ (Black Necrotic) :

 زخم با بافت اشکارسیاه یا نکروتیک فاقد ترشح یا دارای اگزودا بسیارناچیزمی باشد. بافت نکروز مانند سد فیزیکی از بسته شدن زخم جلوگیری می نماید از طرفی بافت نکروز، بافت مرده ای است که محل مناسبی جهت رشد انواع میکروارگانیسم ها می باشد.

زخم  زرد رنگ (Yellow Slough):

 بافت نکروز زردرنگ از تجمع سلولهای مرده، ترشحات واگزودا زخم و بافت فیبرین به رنگ زرد روشن یا خاکستری است و نباید با عفونت اشتباه شود.این بافت نیز مزاحم فرآیند التیام زخم می باشد و بایستی ازسطح زخم توسط دبریدمان برداشته شود.

دسته بندی زخم ها از نظر طول مدت زمان ابتلا به زخم:

زخم حاد:

زخم حاد زمانی اتفاق می افتد که یکپارچگی لایه های پوست در اثرعوامل خارجی مانند: ضربه یا تروما، جراحی، گرما، الکتریسیته، مواد شیمیایی، سائیدگی و...آسیب دیده یا ازبین رفته باشد. این گونه زخمها به تازگی ایجاد شده اند ومعمولا" کمتر از شش هفته بهبود می یابد. زخم جراحی، سائیدگی ناشی از تصادفات، سوختگی وزخم محل دهنده پیوند پوست از جمله این زخم ها می باشد.

کربوکسی تراپی؛ جهت ترمیم زخم و رفع چسبندگی

یکی از روش های جوانسازی پوست و ترمیم جای زخم و اسکار که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است از دستگاه کربوکسی تراپی است. این روش به دلیل کم هزینه بودن و کم تهاجمی بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این روش برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند از بین بردن خطوط صورت و چین و چروک ها، سیاهی زیر چشم، سلولیت، افزایش کشسانی و تقویت پوست، از بین بردن جای زخم و اسکار، از بین بردن چربی های مقاوم و … استفاده می شود. این روش با افزایش تولید کلاژن و الاستین در بافت ها موجب جوانسازی و ترمیم آن می شوند. درمان با استفاده از تزریق دی اکسید کربن برای بیشتر افراد نتیجه بخش بوده در حالی که دارای عوارض جانبی ناچیزی است.

نحوه مکانیسم و انجام روش کربوکسی تراپی:

به طور خلاصه می توان این روش را اینگونه توضیح داد: تزریق گاز دی اکسید کربن در زیر پوست برای از بین بردن چربی های اضافی و تحریک تولید کلاژن در بافت مناسب است. در این روش گاز دی اکسید کربن توسط سرنگ های مخصوصی در زیر پوست تزریق می شود.

همانطور که می دانید میزان دی اکسید کربن از فاکتور های موثر در میزان اکسیژن رسانی در بدن است به طوری که اگر سلول های خونی با دی اکسید کربن اشباع شده باشند، بدن با یک فیدبک منفی سعی در کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن می کند. در این صورت میزان اکسیژنی که از طریق خون به بافت ها می رسد افزایش می یابد. در نتیجه ی اکسیژن رسانی و خونرسانی به بافت، رشد سلول تحریک شده و ترمیم می گردد. از دیگر نکات مهم در این مکانیسم این است که با افزایش اکسیژن در ناحیه مورد نظر، میزان مولکول های آب در بافت نیز افزایش می یابد که باعث تورم و استحکام بافت مورد نظر می گردد.

با افزایش جریان خون، افزایش کلاژن و الاستین نیز تحریک شده و افزایش می یابد. این دو ماده از جمله مهمترین پروتئین های بین سلولی هستند که موجب استحکام و کشسانی بافت می شوند. با افزایش تولید این دوماده، پوست حالت انعطاف پذیری بیشتری داشته و به مرور با تولید سول های جدید جای زخم و اسکار را از بین برده و سطح زخم را صیقلی می کند.

از دیگر کاربردهای کربوکسی تراپی می توان به از بین بردن چربی های اضافی زیر پوست اشاره کرد. گاز دی اکسید کربن گرم شده، باعث تجزیه و شکست چربی های اضافی شده و آنها را از بین می برد. از بین بردن سلولیت نیز یکی دیگر از کاربرد های این روش است. سلولیت که در نتیجه سفت و شل شدن پوست ایجاد شده، در طی تزریق گاز دی اکسید کربن و افزایش کلاژن، می تواند از بین برود و پوست حالتی محکم و کشسان داشته باشد.

تاریخچه کربوکسی تراپی در سلامت پوست:

اولین بار از این روش درمانی در سال 1930 در فرانسه استفاده شد، زمانی که حمام کردن در استخرهای آب غنی از دی اکسید کربن باعث تجدید پوست و کمک به بهبود سریع زخم ها شد. در دهه های گذشته، این روش درمانی به روش های مختلفی برای بهبود سلامت پوست، صاف کردن چربی های ناخواسته و کمک به برخی شرایط پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه این روش درمانی پیچیده می تواند برخی از سرسخت ترین بیماری های پوستی از جمله علائم کشش، جای زخم، سوختگی و حتی سلولیت را برطرف کند.

این روش شامل استفاده درمانی از CO2 از راه پوست یا زیر جلدی برای درمان بیماران با اختلالات عروقی است. از اواخر دهه 1990، زمانی که وزارت بهداشت ایتالیا برای اولین بار دستگاه های CO2 درمانی را تایید کرد، این روش به عنوان یک درمان سرپایی مورد استفاده قرار گرفت.از کربوکسی تراپی به عنوان بزرگترین موفقیت در مراقبت از پوست از زمان تزریق سم بوتولینوم یاد می شود. در حین درمان، مقدار کمی گاز دی اکسید کربن که گاهی اوقات به آن گاز معجزه گر می گویند، به آرامی و با استفاده از یک سوزن مخصوص در زیر پوست تزریق می شود. از آنجا که اکسیژن را استنشاق می کنیم و دی اکسید کربن را بازدم می کنیم، وجود آن دی اکسید کربن اضافی بدن را فریب می دهد و فکر می کند سطح اکسیژن کم است. سلول های قرمز خون با عجله به ناحیه درمان، تحریک گردش خون و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و ظاهر آن می شوند. این روش بدون درد است، اما ممکن است کرم بی حس کننده موضعی روی محل تزریق استعمال شود. زمان مورد نیاز برای انجام این روش فقط بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، اما اکثر افراد چندین جلسه برای دیدن نتایج مطلوب نیاز دارند.

از کربوکسی تراپی به عنوان بزرگترین موفقیت در مراقبت از پوست از زمان تزریق سم بوتولینوم یاد می شود. در حین درمان، مقدار کمی گاز دی اکسید کربن که گاهی اوقات به آن گاز معجزه گر می گویند، به آرامی و با استفاده از یک سوزن مخصوص در زیر پوست تزریق می شود. از آنجا که اکسیژن را استنشاق می کنیم و دی اکسید کربن را بازدم می کنیم، وجود آن دی اکسید کربن اضافی بدن را فریب می دهد و فکر می کند سطح اکسیژن کم است. سلول های قرمز خون با عجله به ناحیه درمان، تحریک گردش خون و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و ظاهر آن می شوند. این روش بدون درد است، اما ممکن است کرم بی حس کننده موضعی روی محل تزریق استعمال شود. زمان مورد نیاز برای انجام این روش فقط بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، اما اکثر افراد چندین جلسه برای دیدن نتایج مطلوب نیاز دارند.

مزایای استفاده از کربوکسی تراپی:

  • درمان تیرگی دور چشم
  • بهبود ظاهر استرچ مارک ( ترک های پوستی)
  • برطرف کردن چین چروک ها و خطوط و خطوط ریز دور دهان و خط اخم و خط خنده
  • کاهش سلولیت
  • کاهش توده چربی موضعی
  • بهبود ظاهراسکارهای ناشی از سوختگی،آکنه و جراحی
  • جلوگیری از ریزش مو
  • درمان پسوریازس
  • جلوگیری از شل شدگی و افتادگی پوست
  • پروک های صورت و دورچشم
  • جوانسازی پشت دست و گردن
  • قبل و بعد از لیپوساکشن
  • کاهش درد و اسپاسم عضله
  • درمان زخم
  • جوان سازی واژن

نکات تکمیلی درباره درمان با کربوکسی تراپی:

انجام این روش معمولا بدون درد می باشد زیرا سوزن مورد استفاده در آن بسیار کوچک است. بنابراین جای زخم یا برش روی پوست باقی نمی ماند. همچنین چون جای زخم و اسکار دارای اعصاب نیستند تزریق با سوزن معمولا دردی را ایجاد نمی کند.

عوارض شناخته شده ای درباره این روش گزارش نشده و در واقع می توان از آن به عنوان یکی از ایمن ترین روش های زیبایی و ترمیم پوست نام برد. گرچه ممکن است بعضی از بیماران پس از تزریق اندکی خارش را در جای زخم یا اسکار داشته باشند. در موارد دیگر ممکن است احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن را چند ساعت پس از تزریق در اطراف ناحیه مورد نظر داشته باشند.

تزریق دی اکسید کربن توسط فیلتر صورت می گیرد تا از ورود هرگونه ناخالصی به بدن جلوگیری شود. معمولاً بهتر است چند ساعت بعد از درمان استحمام، به ویژه استحمام با آب سرد و استخرهای شنا خودداری کنید. اما هیچ محدودیتی در ارتباط با این روش درمانی وجود ندارد و افراد قادر خواهند بود به برنامه روزانه خود برگردند.

تزریق گاز دی اکسید کربن به راحتی می تواند با سایر روش های زیبایی در یک برنامه طولانی مدت ترکیب شود. این روش درمانی همه کاره برای نوسازی پوست مکمل بسیاری از روش های درمانی دیگر است.

مدت جلسات انجام شده با این روش بسته به شرایط بیمار متفاوت است. گاهی برخی از مشکلات پوستی و زخمها عمیق بوده و نیاز به چندین جلسه تزریق گاز دی اکسید کربن دارد تا نتیجه مطلوب و رضایت بخشی را ارائه دهد. تعداد جلسات معمولا توسط پزشک تشخیص داده شده و تعیین می گردد.

 

دستگاه کربوکسی تراپی مدایون مدل S

پیشرفته ترین دستگاه های کربوکسی تراپی موجود در بازار تجهیزات پزشکی میباشد. این دستگاه اولین دستگاهی می باشد که دارای هندپیس بوده و امکان تزریق گاز با دقتcc 0/5 تا 2/5 cc را دارا می باشد . مدل S دارای پنل لمسی با امکانات فراوان می باشد که بسیار کاربر پسند هست و کار کردن با دستگاه را بسیار ساده میکند و دقت کار را افزایش می دهد و همچنین در پنل کاربری شاهد بیش از ۲۰ برنامه متنوع برای کاربرد های مختلف میباشد که تنها با لمس برنامه مربوطه دستگاه به صورت اتوماتیک و هوشمند تنظیم می گردد و نیاز به هیچ گونه تنظیم مانومتر به صورت دستی نمی باشد و تمام تنظیمات با دقت بالا توسط خود دستگاه صورت می گردد.

 

مشخصات دستگاه:

  • امکان تزریق گاز با دقت cc 0/5
  • تنظیم اتوماتیک و تمام دیجیتال فشار تزریق
  • امکان تنظیم دمای گاز خروجی
  • امکان تنظیم دیجیتالی حجم گاز در هر تزریق
  • امکان تنظیم دیجیتالی سرعت تزریق گاز
  • مجهز به استریل کننده گاز
  • دارای هند پیس منحصر به فرد
  • دارای لامپ UV برای ضد عفونی کردن گاز تزریقی
  • دارای پروب واژینال
  • دارای هیتر گرم کننده گاز
  • تنها دستگاه تمام دیجیتال و اتو کالیبره
  • سیستم هوشمند مانیتورینگ گاز ورودی
  • بیش از ۲۰ برنامه و پروتکل کاربردی
  • امکان تغییر در تنظیمات پیش فرض برنامه ها
  • برنامه تزریق خودکار و دستی
  • سیستم خودکار تخلیه هوای اضافی از شلنگ تزریق
  • امکان تزریق با استفاده از پدال و یا هند پیس
  • دارای محفظه نگهداری کپسول گاز ۵ لیتری
  •  تنها دستگاه بدون عارضه جانبی

این مقاله توسط تیم تولید محتوا شرکت مدایون تهیه و تنظیم شده است. شرکت مدایون بزرگترین شرکت در زمیه تولید تجهیزات پزشکی اعم از تولید دستگاه کربوکسی تراپی و دستگاه پلاسما تراپی و انواع دستگاه های دیگر در زمینه پزشکی در کشور ایران فعالیت میکند.

500 نمایش

نظر دادن