تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 دی 1398 ساعت 10:11

اهمیت گزارشگری مالی و شرکت حسابداری

  اهمیت گزارشگری مالی و شرکت حسابداری

رشد و دگرگونی سریع روابط اقتصادی، منجر به رقابت شدیدی در عرصه تجارت ، صنعت و سرمایه گذاری شده است. لذا شرکت ها برای بقا و گسترش فعالیت های خود، نیاز به انجام سرمایه گذاریهای مناسب و به موقع دارند.گزارش های مالی شرکتها باید اطلاعاتی فراهم نماید که برای سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل، بستانکاران و سایر استفاده کنندگان، در سرمایه گذاری های منطقی، اعطای اعتبار و تصمیمات مشابه سودمند باشد.

گزارش های مالی بایستی اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی بنگاه، ارزیابی عملکرد و توان سودآوری، ارزیابی چگونگی تامین مالی و مصرف وجوه نقد، ارزیابی چگونگی ایفای مسئولیت مباشرت مدیریت و انجام تکالیف قانونی و فراهم کردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیش بینی وضعیت آتی را فراهم نماید. در نتیجه این گزارشها اهمیت بسزایی در تحقق اهداف یاد شده دارند و افزایش کیفیت آنها میتواند موجب کاراتر بودن سرمایه گذاری شرکتها و حفظ و توسعه منابع آنها گردد.

 

نقش سیستم های اطلاعاتی

 نقش سیستم های اطلاعاتی برای شرکت های مختلف

امروزه سیستم های اطلاعاتی حسابداری، نقش بسیار مهمی در گردش فعالیت سازمان ها ایفا نموده و در مجموعه محیط اقتصادی کشورها وظیفه ای با اهمیت بر عهده دارند. بسیاری از تصمیمات اقتصادی بر اساس اطلاعات حاصل از این سیستم ها اتخاذ شده و سهم عمده ای از مبادلات اوراق بهادار به خرید و فروش سهام شرکت ها اختصاص دارد که آن نیز به نوبه خود می تواند تحت تاثیر ارقام و اطلاعات حسابداری باشد.

هرگونه تحقیق در زمینه نحوه اثرگذاری اطلاعات حسابداری بر طیف وسیع تصمیم گیرندگان ذینفع درشرکت ها به درک بهتر از چگونگی نقش این اطلاعات و ضرورت افشای بیشتر و بهتر آنها کمک میکند. از آنجا که سهامداران و بستانکاران، دو گروه اصلی استفاده کننده اطلاعات مالی اند و فراهم آوردن اطلاعات مربوط و قابل اتکا برای این دو گروه از دغدغه های اصلی مدیریت و سیستم های اطلاعاتی حسابداری به شمار می رود، توجه به کیفیت اطلاعات تهیه شده برای این دو گروه ضرورتی خاص دارد .

 

نقش اصلی گزارشگری مالی

 نقش اصلی گزارشگری مالی

نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات مالی به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است که یکی از اهداف عمده آن فراهم ساختن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توان سودآوری بنگاه اقتصادی است. شرط لازم برای دستیابی به این هدف، ارائه اطلاعات مالی به نحوی است که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن سازد و در سنجش توان سودآوری و پیش بینی فعالیت های آتی بنگاه اقتصادی مؤثر واقع گردد.اما با وجود سازوکارهای نظارتی یکسان بر گزارشگری مالی شرکت ها، به نظر می رسد که شرکت ها از کیفیت گزارشگری یکسانی برخوردار نیستند و این امر بیانگر آن  است که احتمالا عوامل متعدد دیگری باعث ایجاد تفاوت در کیفیت این گزارشگری شرکت ها می شود.

کیفیت گزارشگری مالی، دقت و صحت این گزارشها در بیان اطلاعات مربوط به عملیات شرکت، خصوصا جریان های نقدی مورد انتظار، به منظور آگاه نمودن سرمایه گذاران می باشد. طبق بیانیه مفهومی استانداردهای حسابداری مالی شماره 1 ، گزارشگری مالی باید اطلاعات سودمندی فراهم نماید که سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه را درانجام تصمیم گیری های منطقی یاری نماید.

همچنین طبق بیانیه شماره 37 هیأت استانداردهای حسابداری مالی، گزارشگری مالی اطلاعاتی فراهم می کند که سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه را در ارزیابی مبالغ، زمان بندی وعدم قطعیت وجوه نقد دریافتی آتی یاری می نماید. لذا عموما از اندازه گیری کیفیت اقلام تعهدی به عنوان شاخصی برای کیفیت گزارشگری مالی استفاده می شود، بر اساس این دیدگاه که اقلام تعهدی، ارزش اطلاعاتی سود را با کاهش اثر نوسانات ناپایدار در جریانهای نقدی بهبود می بخشد. همچنین اقلام تعهدی، برآوردهایی از جریان های نقدی و درآمد های آتی هستند.

 

نتیجه گزارشگری مالی با کیفیت چیست؟

کیفیت این گزارشگری سبب ارتقای سودمندی اطلاعات مالی می شود. بنابراین واضح است که قانون گذاران و سرمایه گذاران برای داشتن گزارشگری مالی باکیفیت بیشتر، هم عقیده هستند زیرا اعتقاد نهایی این است که کیفیت گزارشگری مالی به طور مستقیم روی بازارهای سرمایه اثرگذار است .بنابراین با توجه به این که کیفیت این گزارشگری تأثیر با اهمیتی بر بازارهای سرمایه دارد می توان نتیجه گرفت که در سطح کلان، کیفیت گزارشگری مالی دارای اثرات اقتصادی است.

 

بنابراین شرکتهای با کیفیت بالای گزارشگری مالی ، احتمالا دارای دسترسی بهتری به وجوه خارجی(برون سازمانی) در اشکال تأمین وجوه بیشتر و یا هزینه کمتر دستیابی به وجوه بوده و بنابراین بهاحتمال کمتری از پروژه های سرمایه گذاری با ارزش در جهت تقسیم سود، صرفنظر مینمایند.بنابراین ما پیش بینی مینماییم که تقسیم سود بر سرمایه گذاریها، برای شرکتهایی با کیفیت بالاتر گزارشگری مالی، نسبت به شرکتهای با کیفیت پایین تر گزارشگری مالی، تاثیر منفی کمتری داشتهباشد .

 

همچنین نقش کیفیت گزارشگری مالی در کاهش (معتدل نمودن) آثار محدود کننده تقسیم سود بر رویسرمایه گذاریها، احتمالا در ارتباط با انواع مختلف سرمایه گذاریها، متغیر باشد.

بخصوص نسبت بهمیزان و حجم اطلاعات نامتقارن بین مدیران و سرمایه گذاران، در ارتباط با وجوه سرمایه گذاری شده ، سرمایه گذاریهای تحقیق و توسعه دارای عدم اطمینان بیشتریدرباره منافع آتی و بنابراین اطلاعات نامتقارن فزون تری را مابین مدیران و سرمایه گذاران خارجی (بیرونی ) داشته و بدان وسیله موجب دشواری بیشتر در عوامل گزینش نامناسب و مشکلات مربوط به خطر اخلاقی میگردد. در نتیجه شرکتها احتمالا با هزینه های بالای تامین وجوه خارجی ( برون سازمانی ) برای سرمایه گذاریها در تحقیق و توسعه نسبت به سایر سرمایه گذاریها، مواجه شوند.

 

ما همچنین انتظار داریم که نقش کیفیت گزارشگری مالی در کاهش آثار محدود کننده تقسیم سود بر روی سرمایه گذاریها، با توجه به میزانی که ارزش شرکت ها، وابسته به گزینه ها و یا فرصتهای رشد آن است، متغیرباشد.

 

 تحقیقات انجام شده در این زمینه دلالت دارد بر اینکه اطلاعات نامتقارن ،بخصوص برای شرکتهایی که بخش اعظم و بزرگی از ارزش شرکت ، وابسته و قابل انتساب به فرصت های رشد آن است، زیان آورتر میباشد. زیرا جریانهای نقدی آتی ناشی از فرصتهای رشد، ذاتا و ماهیتا نامطمئن و غیر قابل اثبات است. مطابق مباحث ارائه شده و بر حسب انتظارات، کیفیت بالای گزارشگری مالی، بوسیله دربرداشتن اطلاعات دقیق تر و روشن تری درباره جریانهای نقدی آتی پروژه های سرمایه گذاری شرکت ها، تسهیل قراردادهای کارا و بهبود توانایی سرمایه گذاران در نظارت و ارزیابی تصمیمات سرمایه گذاری مدیران، موجب کاهش اطلاعات نامتقارن مابین مدیران و سرمایه گذاران میگردد. بنابراین برای شرکتهایی که بخش بزرگی از ارزش آنها وابسته و منتسب به فرصتهای رشد آن است، ما انتظار داریم که کیفیت بالای گزارشگری مالی، نقش بیشتر و چشمگیرتری ایفا نماید و موجب کاهش اطلاعات نامتقارن و بدان وسیله کاهش تاثیر منفی تقسیم سود بر سرمایه گذاریها گردد.

 

اهمیت شرکت های حسابداری

   اهمیت شرکت حسابداری

معمولا همه شرکتها به یک راه حل برای نگه داشتن حسابهایشان در زمان کسب و کار نیاز دارند. یک شرکت حسابداری با ارائه خدمات حسابداری و گزارشات مالی به مشتریان خود این امکان را به مشتری می دهد که خود را با شرکت های دیگر و استانداردهای موجود در آن صنعت مقایسه کند.

خدمات حسابداری ارائه شده توسط شرکت حسابداری به صاحبان کسب و کار و مدیران این امکان را می دهد که در بهره وری و فعالیتهای کسب و کار خود بازنگری و در صورت نیاز تغییراتی نیز اعمال نمایند.

همچنین اطلاعات ارائه شده توسط شرکت حسابداری به صاحبان کسب و کار و مدیران این امکان را می دهد که تصمیمات کاری دقیق تر گرفته که منجر به افزایش بهره وری شرکت می شود.

یک شرکت حسابداری به مشتری خود پیشنهاد نصب و راه اندازی سیستم حسابداری مناسب با کسب و کار شرکت را میدهد. استفاده از سیستم حسابداری کارآمد به شرکت این امکان را می دهد که شرکت اطلاعات مالی خود را در قالب گزارشات مالی رسیدگی و پیگیری کند. نرم افزارهای حسابداری متنوعی برای کسب و کارهای سایز کوچک تا بزرگ در بازار موجود می باشند. شرکتها می توانند گزارشات مالی الکترونیکی تهیه شده توسط نرم افزار را به شرکت حسابداری خود ارسال نموده و شرکت حسابداری این خدمات را با سهولت و با صرف زمان کمتر انجام دهند.

 

تاثیر حسابدار خوب چیست؟ 

آموزش حسابداران و وجود موثرآن‏ها درفراهم آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار سازمانها، دولت ومشاغل مختلف اهمیت فراوانی دارد. وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، به‏موقع ومربوط به فعالیت های اقتصادی نه تنها لازم بلکه حیاتی است. این اطلاعات مالی به وسیله نظام های حسابداری گزارش می شود. از این رو تمامی کسب و کارها به یک مدیریت مالی درست و موثر برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند. حسابداری از اصلی‌ترین مواردی است که یک کسب و کار در حال رشد به آن نیاز دارد. کنترل حساب های دریافتنی به تحلیل رفتار مشتری به لحاظ بازپرداخت بدهی ها کمک می کند. شناسایی مشتریان بدحساب بودجه بندی دقیق برای کشف ناکارآمدی در برنامه های عملیاتی، آگاهی از تغییرات بازار از طریق بررسی تغییرات ناگهانی در هزینه و درآمد فروش از جمله فواید حسابداری می باشند.

مجری انتشار : آژانس تبلیغاتی تسمینو

1532 نمایش

نظر دادن