تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 اسفند 1394 ساعت 14:22

کشاورزی در خاک مریخ و ماه ممکن شد!

محققان دانشگاهی در آلمان موفق شدند در خاک شبیه‌سازی شده مریخ و ماه، گیاهان خوراکی پرورش دهند تا امیدها برای زندگی در جایی خارج از کره زمین افزایش یابد.

به گزارش آنا به نقل از واشنگتن پست، تاکنون گوجه فرنگی، نخود، شاهی، چاودار و تربچه از خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ و ماه برداشت شده است و در آزمایش‌های نخستین، این محصولات تفاوتی با محصولات زمینی ندارند؛ این خبری بود که دانشگاه آلمانی اعلام کرد و به‌ دنبال آن حدس و گمان‌ها درباره زمان سفر احتمالی انسان به مریخ یا سکونتش روی ماه بیشتر شد.

براساس داده‌های ماهواره‌ای از مریخ و نمونه‌برداری‌هایی که از سطح ماه انجام شده است، خاک این دو سیاره به شدت کم‌آب هستند و آب را در خود نگه نمی‌دارند.

برای حل این مشکل، محققان مقداری ساقه گیاهان تازه بریده شده، کود کشاورزی و چند ترکیب دیگر را به این خاک اضافه کردند و سپس اقدام به کاشت و آب‌یاری گیاهان خوراکی کردند. د

ر همین زمان یک گروه ناظر نیز تشکیل شد که با شرایط رطوبت و نوردهی مشابه، همین گیاهان را در خاک گلخانه‌های معمولی پرورش می‌داد و محققان در نهایت شگفتی در پایان دیدند که حاصل برداشت شده از هر دو مزرعه کاملا مشابه است.

بنابر اطلاعات ارائه شده تیم تحقیق، میزان محصول برداشت شده در دو خاک زمینی و مریخی، بیشتر از محصول به دست آمده در خاک ماه بوده و تنها محصولی که برای رشد در این دو خاک مشکل داشته، اسفناج بوده است.

خاک مریخ و ماه هر دو مملو از فلزات سنگین است و گیاهان برای رشد در این دو خاک باید این فلزات را جذب و به ترکیبات مفید تبدیل کنند که هر گیاهی قادر به انجاماین پروسه نیست. از سوی دیگر مرحله بعدی کار این است که اثر و واکنش بدن انسان نسبت به این محصولات بررسی شود در نتیجه دانشگاه قصد دارد یک کمپین جمع‌آوری سرمایه به راه بیاندازد تا برای آزمایش محصولات روی انسان‌ها و فضانوردان بودجه کافی را جذب کند.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

731 نمایش

نظر دادن