تاریخ انتشار: شنبه, 22 اسفند 1394 ساعت 10:57

رحمانی فضلی: تغییر قانون انتخابات در آینده‌ نزدیک/ شورای نگهبان نظر نهایی خود را سریع‌تر اعلام کند

  وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور در آستانه نوروز 95 اظهار کرد: سال 94 را با همه فرازها و فرودهایش و با همه مسائلی که در منطقه و بین‌الملل با آن مواجه بودیم پشت سر گذاشتیم بر اساس شعار سال ما باید در مسیر همدلی و همزبانی حرکت می‌کردیم که خوشبختانه برگزاری انتخابات همدلی و همزبانی را نمایان کرد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: رضایتمندی مردم، مقام معظم رهبری، احزاب، نامزدهای انتخاباتی و رئیس جمهوری نشان می‌دهد که توانستیم شعار سال را محقق کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: اکنون در زمان بعد از انتخابات همه دور هم نشسته‌ایم و راضی هستیم و باید شکرگزار این نعمت‌ها باشیم. برای اینکه بتوانیم شکر این اتفاقات را به جا بیاوریم باید تلاش و کوشش بیشتری به کار گیریم تا توقعات و انتظارات مردم در آینده برآورده شود.

وی تأکید کرد: ما همه هدایت‌های مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دادیم و خوشبختانه با کمترین شبهه در انتخابات مواجه بودیم، در این انتخابات همه ناظر بر وزارت کشور بودند؛ از نامزدها و حامیان‌شان گرفته تا دستگاه‌های نظارتی. خوشبختانه با این وجود به اندازه‌ انگشتان یک دست هم اعتراضی نداشتیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: با وجود همه کمبودهای بودجه‌ای که در وزارت کشور داشتیم، تلاش کردیم کارها را در روال منطقی پیش ببریم.

وزیر کشور با اشاره به مسائلی که وزارت کشور در سال 94 با آن مواجه بود، ادامه داد: مسئله منا در حج یکی از اتفاقاتی بود که ما با آن روبرو بودیم، در بخش داخلی بخشی از موضوع از هدایت سازمان حج بیرون آمد و بر عهده وزارت کشور نهاده شد، این حادثه بسیار غم‌انگیز و سخت بود و باعث شد هیجانات مردم تحریک شود، احساس می‌شد به مردم ایران ظلم شده است، همچنین فاصله خانواده‌ها با شهدا، التهابات را بیشتر می‌کرد. در رویارویی ما با این حادثه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و موضوع جمع‌بندی شد و با رسیدگی به احوال خانواده شهدا و همچنین برگزاری مراسم تکریم ویژه نسبت به شهدا و پیگیری موضوع با عربستان توانستیم مردم را آرام کنیم و التهاباتی که پیش‌بینی می‌شد اتفاق بیفتد را از سر گذراندیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به مراسم روز اربعین گفت: یکی دیگر از مباحثی که وزارت کشور با آن مواجه بود، روز اربعین بود. در سال قبل به دلایل مسائل امنیتی وزارت کشور مسئول ساماندهی زائران بود امسال نیز با توجه به

این انتخابات یک انتخابات ویژه بود؛ چرا که همه سران قوا و بسیاری از مسئولان در این انتخابات کاندیدا بودند و همگی توقع داشتند انتخابات سالم برگزار شود و از آنجایی که ما در دسترس همه آنها بودیم به ما زنگ می‌زدند و نظرشان را می‌گفتند
 
 

شرایط منطقه و آنچه که در حج اتفاق افتاد، مقام معظم رهبری دستور دادند که وزارت کشور مسئول ساماندهی زائران باشد. از زمان ابلاغ این دستور یک ماه و نیم فرصت داشتیم که عملیات اجرایی ساماندهی زائران را به سرانجام برسانیم، نزدیک به 2 میلیون نفر زائر به کربلا رفتند و با هماهنگی کامل توانستیم موضوع اربعین را با آبرومندی مدیریت کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مسئله بعدی که وزارت کشور در سال 94 با آن درگیر بود برپایی دو انتخابات با شکوه بود، افزود: برگزاری انتخابات جزء اولویت‌های برنامه‌ریزی شده ما به شمار می‌رفت. ولی هر چه ما جلوتر می‌رفتیم با مسائل خارج از پیش‌بینی مواجه می‌شدیم که نیاز به ممارست و برنامه‌ریزی به موقع داشت،‌ این انتخابات یک انتخابات ویژه بود؛ چرا که همه سران قوا و بسیاری از مسئولان در این انتخابات کاندیدا بودند و همگی توقع داشتند انتخابات سالم برگزار شود و از آنجایی که ما در دسترس همه آنها بودیم به ما زنگ می‌زدند و نظرشان را می‌گفتند ما هم برای برآورده کردن نظرات همه این عزیزان کار را با تعامل با شورای نگهبان پیش بردیم.

عدم احراز صلاحیت‌ها و نظارت‌ استصوابی، حوزه وظایف شورای نگهبان را به فراتر از قانون کشاند

وی افزود: عدم احراز صلاحیت‌ها و نظارت‌های استصوابی موضوعاتی بود که حوزه وظایف شورای نگهبان را به فراتر از قانون می‌کشاند. باید با تغییراتی که در قانون در آینده‌ای نزدیک ایجاد می‌شود تعریف دقیق‌تری از این امور به عمل آید، مثلاً اینکه تحقیق محلی را چه کسی انجام می‌دهد و یا اینکه از چه کسی سوال می‌شود و یا آیا آن فردی که تحقیق می‌کند آموزش دیده است یا نه از جمله ابهاماتی است که باید در اصلاح قانون برطرف شود.

وزیر کشور ادامه داد: ما در برخی موارد با شورای نگهبان اختلاف نظر داشتیم مثلا ً ما اصرار داشتیم که انتخابات الکترونیکی برگزار شود چرا که برگزاری انتخابات به صورت سنتی وقت زیادی را می‌گیرد و خطای انسانی در آن دخالت دارد با این وجود شورای نگهبان علی‌رغم تأیید سخت‌افزارها نرم‌افزارهای برگزاری انتخابات الکترونیک را تأیید نکرد که امیدواریم بعداً این موضوع حل شود.

وزیر کشور در ادامه درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: ما در تعیین صلاحیت‌ها از دستگاه‌های ذی‌ربط استعلام کردیم و این دستگاه‌ها اعلام کردند که 83 درصد داوطلبان فاقد سوابق هستند. برای هیئت‌های اجرایی کسانی که فاقد سوابق بودند به معنای تأیید صلاحیت بود ما در این موضوع نیز با شورای نگهبان اختلاف نظر داشتیم و آنها این موضوع را قبول نداشتند. تا اینکه سرانجام تعداد کمتری از تأییدهای هیئت‌های اجرایی در شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت.

درباره زمان اخذ رأی و شمارش آرا با شورای نگهبان مسائلی داشتیم که حل شد

رحمانی فضلی ادامه داد: ما همچنین در روز برگزاری انتخابات درباره زمان اخذ رأی و شمارش آرا با شورای نگهبان مسائلی داشتیم که توانستیم آنها را حل کنیم و در نهایت همگی صورتجلسه‌ها به تأیید شورای نگهبان نیز رسید. اکنون پس از برگزاری انتخابات ما در مرحله‌ای هستیم که شورای نگهبان باید تأیید نهایی انتخابات را اعلام کند در چند حوزه مردم دچار نگرانی شده‌‌اند و منتظرند از این رو امیدواریم شورای نگهبان نظر نهایی خود را سریع‌تر اعلام کند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه نتیجه انتخابات ربطی به وزارت کشور و شورای نگهبان ندارد، تصریح کرد: این مردم بودند که منتخبان خود را انتخاب کردند، مردم این‌بار به گفتمان رأی دادند. مثلا در تهران در لیست اصلاح‌طلبان حداقل 18 نفر بودند که بنده آنها را نمی‌شناختم. در لیست اصولگرایان نیز تعدادی بودند که ما آنها را نمی‌شناختیم البته این تعداد کمتر از لیست اصلاح‌طلبان بود. مردم هم همین نگاه را داشتند و به درستی کاندیداها را نمی‌شناختند اما با این وجود مردم به گفتمان کاندیداها رأی دادند. از این رو ما باید قدردان باشیم و مقدمات را آماده کنیم تا مجلس دهم تشکیل شود.

وزیر کشور درباره اقتصاد مقاومتی نیز تأکید کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود، استانداران باید در جلسات اقتصاد مقاومتی استان‌ها شرکت کنند و ازبرجام به عنوان تسهیل کننده نیز بهره گیرند چرا که برجام پتانسیل‌هایی دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم برجام روال کار ما را در خارج از کشور تسهیل می‌کند و اگر استانداران عزم‌شان بر اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، می‌توانیم تحول جدی در این زمینه به وجود آوریم.

از مهر ماه ستاد انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل خواهیم داد

وزیر کشور همچنین درباره مبارزه با مواد مخدر و تکریم ارباب رجوع در استانداری‌ها و همچنین توجه به شهرداری‌ها را از جمله اولویت‌های استانداران در سال 95 اعلام کرد و از آنها خواست که به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند.

رحمانی فضلی در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 96 گفت: تا شهریور سال آینده مجلس دهم شروع می‌شود و ما از مهر ماه ستاد انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل خواهیم داد و عملکرد استانداران در دو انتخابات اخیر نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و آنهایی که خوب عمل نکردند را جابجا خواهیم کرد و یا با استفاده از توصیه و یا تکمیل کادر استانداری‌ها مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

519 نمایش

نظر دادن