تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 اسفند 1394 ساعت 09:53

مارها راهی خیابان های مهاباد شدند! +عکس

رهاسازی آب دریاچه پشت سد مهاباد موجب شد تا مارهای سرگردان رودخانه مهاباد وارد خیابان ها و معابر حاشیه این رودخانه شوند.

رهاسازی ناگهانی حجم زیادی از آب مخزن سد مهاباد عصر دیروز دوشنبه موجب آبگرفتگی برخی خیابان ها و معابر حاشیه رودخانه مهاباد شده و بر اثر شدت جریان آب تعدادی از مارها نیز وارد مناطق حاشیه این رودخانه شد.

در پی این حادثه شماری از افراد سودجو اقدام به زنده گیری این مارها کرده و شماری از دوستداران محیط زیست نیز آنها را به داخل رودخانه بازگرداندند.

رهاسازی این حجم از آب که در چند سال اخیر به علت کاهش نزولات آسمانی و کاهش حجم آب مخزن این سد برای مردم تعجب آور شده بود، شمار زیادی از مردم را به حاشیه رودخانه کشاند به طوری که بیشتر آنها با استفاده از دوربین و گوشی های تلفن همراه اقدام به گرفتن عکس و تصویر از آب این رودخانه می کردند.

رهاسازی این حجم از آب سد مهاباد نیز موجب آبگرفتگی طبقه تحتانی مجتمع تجاری نور مهاباد واقع در خیابان شورای شهر شده و در برخی مناطق نیز وارد منازل مسکونی حاشیه این رودخانه شد.

آب همچنین از پل 12 شهید این شهر نیز سرریز کرده و بخشی از آب وارد زیر گذر واقع در حاشیه این پل شده و برای ساعاتی تردد خودروها را نیز با وقفه مواجه ساخت.

مدیر امور آب شهرستان مهاباد به ایرنا گفت: پیش از این و برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی آب از این سد به میزان 17 متر مکعب بر ثانیه آغاز شده بود.

محمد عبداللهی افزود: برای شستشوی دریچه تحتانی سد که از میزان قابل توجهی رسوبات انباشته شده بود، تصمیم گرفته شد به مدت یک ساعت آی به میزان 117 متر مکعب برثانیه از دریچه سد رهاسازی شود.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه این میزان آب رهاسازی شده یک سوم حجم تعیین شده برای رودخانه مهاباد می باشد، ولی این رودخانه قابلیت هدایت این میزان آب را نیز نداشت.

عبداللهی حجم تعیین شده برای هدایت آب توسط این رودخانه را 360 متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد.

وی گفت: این هشداری جدی می تواند برای مسئولان شهر مهاباد باشد تا در اسرع وقت تصمیمی جدی برای رودخانه مهاباد و ساخت و سازهائی که در حریم این رودخانه انجام شده اتخاذ کنند.

مدیر امور آب شهرستان مهاباد اعلام کرد: 40 میلیون متر مکعب آب از دریاچه سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

عبداللهی افزود: اکنون رهاسازی آب از دریچه های این سد به حالت قبلی و به میزان 17 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

وی اضافه کرد: این رهاسازی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی رودخانه مهاباد و تالاب های جنوبی حوزه این دریاچه رهاسازی شده است.

بگفته عبداللهی هم اکنون بیش از 178 میلیون مترمکعب آب در دریاچه پشت سد مهاباد ذخیره سازی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 80 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری شهرستان مهاباد شاهد بارش های خوبی به لحاظ برف و باران بود که بر اساس نظر کارشناسان در 15 سال اخیر کم سابقه عنوان شده است.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.

سالانه بیش از 100 میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و 19 میلیون مترمکعب نیز به مصرف تامین آب شهری می رسد.

سد مهاباد در ضلع غربی این شهر احداث شده و این سد مخزنی نزدیکترین سد به منطقه مسکونی در جهان به شمار می آید و حاشیه آن به یکی از تفرجگاهها و جاذبه های گردشگری مهاباد تبدیل شده است.

مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.



http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

3051 نمایش

نظر دادن