تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 اسفند 1394 ساعت 11:40

اولین شکست برای آنگلا مرکل

نتایج اولیه از رأی بالا به حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" حکایت می‌کنند. این حزب در اولین حضور انتخاباتی خود در یک ایالت به دومین و در دو ایالت دیگر به سومین نیروی قدرتمند پارلمانی تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، انتخابات ایالتی روز یکشنبه در سه ایالت آلمان برگزار شد؛ دو ایالت از ایالت‌های آلمان غربی سابق و یک ایالت در شرق این کشور.

بر اساس نتایج اولیه، در ایالت زاکسن - آنهالت در شرق آلمان که نیروهای راست افراطی از پایگاه اجتماعی قدرتمندتری برخوردارند، بیش از ۲۲ درصد شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری به حزب دست راستی "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) رأی داده‌اند. این حزب در ماه‌های اخیر و با توجه به موج پناهجویی در آلمان، شعارهای خارجی‌ستیزانه و ملی‌گرایانه افراطی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

در این ایالت دموکرات - مسیحی‌ها (حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان) مانند گذشته بیشترین رأی را کسب کرده‌اند. این حزب با کسب بیش از ۲۹ درصد آرا، نسبت به انتخابات قبل حدود ۳ درصد آرای خود را از دست داده است. حزب چپ‌ها (Linke) که در این ایالت به صورت سنتی قدرتمند است، با سقوطی حدود ۷ درصدی نزدیک به ۱۷ درصد آرا را کسب کرده و پس از حزب دست راستی "آلترناتیو برای آلمان" - بر اساس نتایج اولیه - سومین نیروی قدرتمند حاضر در پارلمان خواهد بود.

در این ایالت سوسیال - دموکرات‌ها (SPD) بازنده بزرگ انتخابات بوده‌اند. این حزب که با حزب دموکرات - مسیحی دولت فدرال را تشکیل داده، حدود ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده و کمتر از ۱۲ درصد رأی کسب کرده است. دولت ائتلافی این ایالت از سال ۲۰۰۶ در اختیار سوسیال - دموکرات‌ها و دموکرات - مسیحی‌ها بود. چنین ترکیبی به احتمال زیاد دیگر ممکن نخواهد بود.

در ایالت زاکسن - آنهالت حزب سبزها و لیبرال‌ها (FDP) هم موفق شدند حداقل ۵ درصد آرا را کسب کنند و به این ترتیب در پارلمان محلی حاضر خواهند بود.

رأی سبزها در سبد راست‌گراها
حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" در دو ایالت غربی آلمان که پایگاه اجتماعی نیروهای راستگرا به اندازه‌ی شرق قوی نیست، هم موفق شد رأی بیش از ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان را به دست آورد.

در ایالت راینلند - فالتس احزاب سوسیال - دموکرات (SPD) و دموکرات - مسیحی با ۴/ ۳۷ (رشد ۷/ ۱) و ۵/ ۳۲ (کاهش ۷/ ۲) درصدی پیشتازند. "آلترناتیو برای آلمان" با کسب ۹/ ۱۰ درصد آرا سومین حزب قدرتمند پارلمان این ایالت است.

بازنده بزرگ این ایالت سبزها هستند که بیش از ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده‌اند و با کسب حدود ۲/ ۵ درصد آرا به زحمت در پارلمان می‌مانند. این در حالی است که سبزها از سال ۲۰۱۱ به همراه سوسیال - دموکرات‌ها دولت محلی را تشکیل داده بودند. این ترکیب دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این ایالت لیبرال‌ها هم با رشد ۲/۲ درصدی، ۴/ ۶ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و بدین ترتیب با گذر از مرز ۵ درصدی بار دیگر در پارلمان حاضر خواهند بود.

شکست سنگین دولت فدرال در جنوب
در ایالت جنوبی بادن - وورتمبرگ رأی سبزها جهش چشمگیری کرده است. این حزب بر اساس نتایج اولیه با رشد حدود ۷ درصدی به ۳۱ درصد آرا دست یافته و قدرتمندترین حزب پارلمان خواهد بود. برنده اصلی اما حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" است که در نخستین حضور انتخاباتی خود در این ایالت هم بیش از ۱۴ درصد آرا را به دست آورده است.

در مقابل دموکرات - مسیحی‌ها بیش از ۱۲ درصد آرای خود را از دست داده‌اند. رأی این حزب به ۹/ ۲۶ درصد کاهش یافته است. سوسیال - مسیحی‌ها که با این حزب دولت ائتلافی فدرال را تشکیل می‌دهند هم بیش از ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده‌اند. حزب سوسیال - دموکرات با کسب ۱۳ درصد آرا پس از سبزها، دموکرات - مسیحی‌ها و "آلترناتیو برای آلمان" در مکان چهارم جای گرفته است.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

383 نمایش

نظر دادن