تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 اسفند 1394 ساعت 09:31

نقش احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مشهد

انتخابات هفتم اسفند رخدادي مبارك براي كشور بود؛ چه اينكه نتايج انتخابات نشان مي‌داد مردم در مجلس خانه‌تكاني اساسي‌ انجام داده‌اند و بسياري از نمايندگان تندرو جاي خود را به نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدالگرا داده‌اند.

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت؛

انتخابات هفتم اسفند رخدادي مبارك براي كشور بود؛ چه اينكه نتايج انتخابات نشان مي‌داد مردم در مجلس خانه‌تكاني اساسي‌ انجام داده‌اند و بسياري از نمايندگان تندرو جاي خود را به نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدالگرا داده‌اند.

در تهران به تعبير رئيس‌جمهور مردم كار را يكسره كردند و هر ۳۰نماينده خود را از بين نامزدهاي اصلاح‌طلب و حامي دولت برگزيدند و در بسياري از شهرهاي ديگر نيز وضع كم و بيش بر همين منوال بود. چه اينكه حتي بسياري از اصولگرايان منتخب هم چهره‌هايي ميانه‌رو و حامي دولت داشتند اما در همان روزهاي ابتدايي پس از اعلام نتايج كه مردم و دولت در حال و هواي خوشحالي ناشي از نتايج انتخابات بودند، خبرهايي از خراسان رضوي و شهر مشهد به گوش مي‌رسيد. از اعلام ديرهنگام نتايج (عصر روز دوشنبه ۱۰اسفند) گرفته تا اعتراض نامزدهاي اصلاح‌طلب و حامي دولت در آن ديار.

نتايج اعلام شده در خراسان رضوي نشان داد كه هر پنج كانديداي راه يافته به مجلس دهم، از ميان اصولگرايان و طيف جبهه پايداري هستند. نتيجه‌اي كه سبب شد پرسش‌هايي بسياري ذهن ناظران و تحليلگران را به خود مشغول سازد.

چه اينكه دوسال و اندي پيش در همين خراسان رضوي كه زادگاه دو كانديداي اصولگراي انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ -يعني محمدباقر قاليباف و سعيد جليلي- بود، مردم بيشترين راي را به حسن روحاني داده بودند. پرسش اين بود حال چه شده است كه حاميان دولت در اين استان راي نمي‌آورند؟!

به هر روي انتخابات مجلس دهم با اعتراض كانديداهاي اصلاح‌طلب و حامي دولت دراین منطقه به پايان رسيد و حال مي‌توان با آرامش بيشتري به شرح ماوقع پرداخت. هرچند كه اصلاح‌طلبان مشهد دل پردردي دارند و انتقادات بسياري را به استانداري خراسان رضوي و برگزاركنندگان انتخابات در آن استان و نتيجه انتخابات وارد مي‌دانند. آنها البته انتظار ندارند استاندار چهره‌اي اصلاح‌طلب باشد، بلكه مي‌گويند توقع دارند مجموعه استانداري دست‌كم با رويكرد رئيس‌جمهور هماهنگ باشند.

هماهنگي‌اي كه زمينه‌ساز تعامل مستمر و گفت‌وگو با جريان اصلاح‌طلب و حامي دولت شود. اصلاح‌طلبان خراسان رضوي خواهان ارتباط سهل و آسان با نماينده دولت در استان خود هستند؛ امري كه تا امروز محقق نشده است. آنها بر اين باورند كه در اكثر نقاط استان خراسان رضوي كساني به كار گماشته شده‌اند كه هيچ نسبتي با جريان اعتدال و اصلاح ندارند.

«آرمان» در گفت‌وگوهايي با چهره‌هاي اصلاح‌طلب خراسان رضوي از آنچه روي داده پرسيده است.

اصلاح‌طلبان خراسان رضوي چه مي‌گويند؟

ناصر آملي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب شناخته شده مشهد درباره انتخابات خراسان رضوي مي‌گويد: نتايج انتخابات مشهد حتي ديرتر از نتايج تهران اعلام شد؛ يعني دوشنبه بعداز ظهر و مسئولان امر به خواسته ما كه اعلام تدریجی نتايج بود تا وضعيت مشخص شود، اعتنايي نكردند و بهانه‌هاي عجيبي مي‌تراشيدند. مثلا مي‌گفتند آراي شمارش شده در سايت وزارت كشور قرار داده شده است اما به ما اجازه رويت نمي‌دهند.

وي ادامه مي‌دهد: از جمله مشكلات ديگر آماری بود كه اعلام شد. استاندار خراسان رضوي در جمعه شب هفت اسفند اعلام كرد آمار شركت‌كنندگان از يك ميليون و ۲۰۰هزار نفر عبور كرده است. روز بعد اعلام شد آمار شركت‌كنندگان يك ميليون و ۳۵۰هزار نفر شده است. همه اينها در پرتال استانداري ثبت است اما در روز اعلام نهايي نتايج فرماندار اعلام كرد تعداد شركت‌كنندگان يك ميليون و ۱۶۰هزار نفر بوده است! بعد از آن وقتي نامزدهاي انتخابات اعتراض كردند، نماينده‌هاي كانديداها در گفت‌وگو با فرماندار سخنان ضد و نقيضي شنيدند. از جمله اينكه ابتدا اساسا نمي‌خواستند اعتراض نامزدها را بپذيرند و مي‌گفتند در سيستم خطايي ممكن نيست اما بعد از بازبيني شش صندوق، ۴هزارراي اختلافي درآمد!‌

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اظهار مي‌كند: درباره يك صندوق در صورتجلسه يك عدد ثبت شده بود و آنچه در صندوق بازشماري شد يك عدد ديگر بود و آنچه در سايت ثبت شده بود عدد ديگري! ما مدارك متقني در اين رابطه داريم. در نمونه‌اي ديگر فرماندار مشهد اعلام كرد ۱۰درصد از آرا بازشماري شده و بعد گفت از ۱۱۵۹صندوق، ۳۸ صندوق بازشماري شده است!

در حالي كه يك ضرب و تقسيم ساده نشان مي‌دهد كه ۴درصد بازشماري شده است. چنين فردي فرماندار كلانشهر مشهد است يا ايشان در مصاحبه‌شان گفته‌اند كانديداها از فرمانداري تشكر كرده‌اند! درحالي‌كه كانديداها نامه اعتراض‌آميز به رئيس‌جمهور نوشته‌اند و در آن گفته‌اند معترضند! آملي مي‌افزايد: بخشي از انتقاداتي كه اصلاح‌طلبان استان به استاندار خراسان رضوي دارند، به زمينه‌هايي كه به وضعيت فعلي منجر شده است، بر مي‌گردد. وی تاکید دارد: حتي اگر تخلفي در انتخابات صورت نگرفته باشد، مي‌توان گفت مجريان انتخابات در خراسان رضوي ضعيف عمل كردند. مثلا بخشي از ناظران ما را اجازه نداند بر سر صندوق‌ها حاضر شوند. گفتند اينها صلاحيت نظارت ندارند! اما خواسته اصلاح‌طلبان خراسان رضوي چيست؟

آملي مي‌گويد: خواسته ما اين است كه از طرف رئيس‌جمهور هياتي بي‌طرف تعيين شود و برگزاري انتخابات در مشهد را مورد بررسي قرار دهد. مجتبي سادات محمدي رئيس كميته انتخابات ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان و حاميان دولت خراسان رضوي نيز مي‌گويد: بعد از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري در سال۹۲ و راي مردم خراسان رضوي به آقاي دكتر روحاني انتظار مي‌رفت كه دولت در انتصاب مسئولان اجرايي استان دقت عمل بيشتري به خرج دهد. نه اينكه حكم به كساني دهند که در دولت آقاي احمدي‌نژاد در مصدر امور بودند. كساني كه اعتقادي عملی به دولت تدبير و اميد ندارند. اين گلايه‌اي است كه مردم و اصلاح‌طلبان خراسان به آقاي رئيس‌جمهور و وزير كشور دارند.

وی مي‌افزايد: يكي از علل شكست اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در خراسان رضوي، مديران احمدي‌نژادي هستند. دولت آقاي روحاني ضربه سنگيني از مديران غيرهمسوي خود در استان خراسان رضوي خورده است و بايد چاره‌اي بينديشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه مي‌دهد: استاندار خراسان رضوي ارتباط قوی با اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در استان ندارد.

شهردار مشهد سياسي عمل می‌کند. مخالفان دولت را در آنجا گرد هم آورده است و متاسفانه بعضا معاونان رئيس‌جمهور بودجه‌هاي كلاني را بدون نظارت مستمر در اختيار شهرداري مشهد قرار مي‌دهند. ما به آقاي نوبخت گفته‌ايم در تقويت كساني كه ضددولت عمل مي‌كنند، باید دقت شود.

وي درباره انتخابات هم معتقد است: ما نسبت به روند برگزاري انتخابات، شمارش آرا، درج تطبيق آراي صندوق‌ها با صورتجلسه‌ها، نسبت به درج صورتجلسات در سامانه ايرادات جدي داريم. به عنوان بین استاندار و فرماندار اختلاف وجود دارد. سادات محمدي می‌گوید: ۹۰درصد اصلاح‌طلبان خراسان رضوي خواهان تغيير مديريت استان هستند.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

648 نمایش

نظر دادن